Αρχείο

Κυριακή 24 Ιουλίου 2011

Five Plus One Elements: Tips and Bikes





Η επιλογή του σωστού μεγέθους του ποδηλάτου είναι πολύ σημαντικό και ταυτόχρονα αρκετα απλό. Όμως το 90% αυτών που αγοράζουν για πρώτη φορά ποδήλατο αγοράζουν λάθος μέγεθος και το 10% που πήρε σωστό μέγεθος, το έκανε τυχαία. Όταν κάποιος είναι να αγοράσει καινούριο ποδήλατο και πάει στο κατάστημα με τα ποδήλατα και πει “θέλω αυτό” , χωρίς να γνωρίζει, τότε έρχεται αντιμέτωπος με το επιχειρηματικό δαιμόνιο του ποδηλατά που κατα 99.9% θα προσπαθήσει να πουλήσει ότι να ναι. Σχεδόν ποτέ οι ποδηλατάδες στη πλειοψηφία τους δεν ενημερώνουν για το σωστό μέγεθος ποδηλάτου και αυτός είναι ο λόγος που επιστρέφονται πίσω και πολλές φορές δε γίνονται δεκτά. Πέρα από το οικονομίκο του θέματος το λάθος μέγεθος γίνεται επιβλαβές καθώς ευθύνεται για προβλήματα υγείας που προκύπτουν, όπως τραβήγματα στον αυχένα, πόνους στη μέση κ.α. Πάνω στο ποδήλατο πρέπει να αισθανόμαστε πάνω απ' όλα άνετα και μέτα να γίνει το στήσιμο ανάλογα με το σωματότυπο.

  Πως επιλέγουμαι λοιπόν σωστό μέγεθος?...

ΜΕΓΕΘΟΣ ΣΚΕΛΕΤΟΥ

  Κάθε σκελετός χαρακτηρίζεται από το μήκος του κάθετου σωλήνα , το οποίο συνήθως λαμβάνεται από το κέντρο της μεσαίας τριβής μέχρι το σημείο τομής με το κέντρο του οριζόντιου σωλήνα (frame size center to center). Ισχύει η σχέση :
frame size center to center = 0.65 x inseam length.
όπου inseam length είναι το μήκος του καβάλου του αναβάτη, δηλαδή η απόσταση που απέχει ο καβάλος από το έδαφος. Η μέτρηση αυτού του μήκους γίνεται όπως δείχνει το κάτω σχήμα..Κατά την διάρκεια της μέτρησης θα πρέπει ο ενδιαφερόμενος να μην φορά παπούτσια.



ΥΨΟΣ ΣΕΛΛΑΣ

  Η απόσταση από το κέντρο της μεσαίας τριβής μέχρι το πάνω μέρος της σέλλας θα πρέπει να είναι
saddle height = 0.883 x inseam length.
Υπάρχει βέβαια και ο πρακτικός τρόπος , σύμφωνα με τον οποίο η σέλλα έχει το σωστό ύψος εάν όταν καθόμαστε σ' αυτή, τα δύο πόδια ακουμπάνε στο έδαφος με τις μύτες των παπουτσιών.


ΘΕΣΗ ΣΕΛΛΑΣ (ΕΜΠΡΟΣ-ΠΙΣΩ)

  Ανεβαίνουμε στο ποδήλατο, βάζουμε τα πόδια στα πεντάλια και στηριζόμαστε σε ένα τοίχο.Έχουμε το δισκοβραχίωνα του ποδηλάτου μπροστά έτσι ώστε να είναι παράλληλος με το έδαφος . Δένουμε σε μια κλωστή ένα βαρίδι και στην συνέχεια ακουμπάμε την κλωστή μπροστά και κάτω από την επιγονατίδα. Αφήνουμε το βαρίδι να πέσει. Αν η θέση της σέλλας (εμπρός-πίσω) είναι η σωστή θα πρέπει το βαρίδι να ακουμπά το μπροστινό άκρο του δισκοβραχίωνα. Καλό θα είναι η σέλλα να έχει μια μικρή κλίση με το μπροστινό τμήμα της (μύτη) προς τα κάτω (1-2 μοίρες) για να αποφεύγεται το μούδιασμα στην περιοχή των γεννητικών οργάνων.




ΜΕΓΕΘΟΣ ΤΙΜΟΝΙΟΥ

  Το εύρος του τιμονιού θα πρέπει να είναι τόσο, όσο το άνοιγμα των όμων του ποδηλάτη. Μεγαλύτερο εύρος επιτρέπει καλύτερη αναπνοή αλλά έχουμε χειρότερη αεροδυναμική. Το μεγάλο εύρος τιμονιού χρησιμοποιείται περισσότερο για hard ride bikes πχ. Downhill.

ΜΗΚΟΣ ΟΡΙΖΟΝΤΙΟΥ ΣΩΛΗΝΑ/ΛΑΙΜΟΥ

  Η ιδανική θέση πάνω στο ποδήλατο είναι αυτή που επιτρέπει στον ποδηλάτη να αναπνέει εύκολα, να είναι στην λιγότερο επιβαρυντική για τον αυχένα του θέση , να έχει την καλύτερη κατανομή βάρους πάνω στο ποδήλατο ώστε να το ελέγχει εύκολα . Η ιδανική αυτή θέση διαφέρει από ποδηλάτη σε ποδηλάτη και εξαρτάτε από τον τρόπο που ποδηλατεί ο κάθε ένας , από την γεωμετρία του σκελετού και τις διαστάσεις του ποδηλάτη. Δεν υπάρχει κάποιος τύπος για τον υπολογισμό του μήκους του οριζόντιου σωλήνα + λαιμού. Ένας πρακτικός τρόπος υπολογισμού του μήκους αυτού είναι όταν είμαστε πάνω στο ποδήλατο και κρατιώμαστε από το πάνω μέρος του τιμονιού , ο αγκώνας μας λίγο λιγισμένος ώστε ο βραχίωνας να σχηματίζει με το αντιβραχίωνα μια γωνία 60-70 μοίρες, θα πρέπει κοιτάζοντας κάτω να μην βλέπουμε το κέντρο της μπροστινής ρόδας, ή αυτό να φαίνεται λίγο μπροστά από τον άξονα του τιμονιού. Αν αυτό δεν μπορούμε να το πετύχουμε με λαιμό μήκους 7-14 εκατοστών χρειαζόμαστε σκελετό με διαφορετικό μήκος οριζόντιου σωλήνα .
 Ο παρακάτω πίνακες δείχνουν πως γίνεται η  επιλογή για αγορά σωστού μεγέθους ποδηλάτου ανάλογα με το ύψος.
Για hard tail (μονο επρός ή καθόλου ανάρτηση).






Πηγή: http://nkar-web.hostzi.com/bikefit.htm




Γιάννης Βασσάρας
gvassaras@rouamat.com


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου