Αρχείο

Κυριακή 14 Αυγούστου 2011

Five Plus One Elements: Για τον ποδηλατόδρομο στη Λεωφ. Νίκης





Εγώ δεν επέστρεψα ακόμα από τις διακοπές μου και απολαμβάνω τον βουνίσιο αέρα στα Πιέρια. Θα πάρω πολλές βαθιές ανάσες για να βουτήξω από βδομάδα στην πόλη. Θα πάρω το ποδήλατο μου και θα πάω για βόλτα  στη παραλία και ξαφνικά θα πεταχτεί ένας τύπος μέσα στον ποδηλατόδρομο κρατώντας μαλλί της γριάς, θα με δει, θα τρομάξει και θα με διαολοστείλει. Αυτό είναι ένα παράδειγμα για το τι συμβαίνει στους ποδηλατοδρόμους στη Θεσσαλονίκη.

  Το παρακάτω κείμενο είναι μια επιστολή από τους ποδηλάτες Θεσσαλονίκης προς τον Αντιδήμαρχο Αστικού Σχεδιασμού, Πολεοδομίας και Δικτύων κ. Ανδρέα Κουράκη που αφορά στη δημιουργία ποδηλατοδρόμου επί της αριστερής πλευράς της Λεωφ. Νίκης.


“Αγαπητέ κύριε Κουράκη,

  Θα θέλαμε καταρχήν να σας ευχαριστήσουμε θερμά για τη συμμετοχή σας στην Ημερίδα των Ποδηλατών Θεσσαλονίκης. Στο δεύτερο μέρος παρουσιάσαμε ένα σχέδιο-πρόταση για την δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων στην πόλη μας, το οποίο και σκοπεύουμε να σας κοινοποιήσουμε στο άμεσο μέλλον με μία συνάντηση μαζί σας.

  Κατά την διάρκεια της ημερίδας, ανακοινώσατε προς μεγάλη μας χαρά την μεταφορά του ποδηλατοδρόμου της παλιάς παραλίας στο οδόστρωμα της Λεωφόρου Νίκης. Ωστόσο, σύμφωνα με τα λεγόμενα σας, ο ποδηλατόδρομος θα τοποθετηθεί από την πλευρά των καταστημάτων (αριστερά) και όχι από την πλευρά της παραλίας όπως σας έχουμε ζητήσει σε προηγούμενη συνάντηση μας.

  Θα θέλαμε να επιστήσουμε την προσοχή σας σε μερικά μόνο από τα προβλήματα που θα προκαλέσει αυτή η κίνηση:

• Μπορούμε να δούμε προφητικά και με σχετική ευκολία την εικόνα του ποδηλατοδρόμου στην αριστερή πλευρά του οδοστρώματος. Γνωρίζετε και εσείς ότι οι οδηγοί αυτοκινήτων θα εξακολουθήσουν να παρκάρουν στον ποδηλατόδρομο, προκαλώντας εντάσεις και διαμάχες με τους ποδηλάτες που θα διεκδικούν την θέση και τον χώρο τους.

• Η αριστερή λωρίδα της Λ. Νίκης ως γνωστόν χρησιμοποιείται για φορτοεκφορτώσεις των καταστημάτων κάποιες συγκεκριμένες ώρες της ημέρας, όποτε θα καταλαμβάνεται από τα οχήματα και νόμιμα. Οι ποδηλάτες σε κάθε περίπτωση θα είναι αναγκασμένοι να κάνουν επικίνδυνους ελιγμούς και να εκτίθενται σε έναν δρόμο σχετικά ταχείας κυκλοφορίας, ώστε να συνεχίσουν την πορεία τους στον ποδηλατόδρομο.

• Η ύπαρξη κάδων απορριμμάτων θα αποτελεί πρόβλημα και θα ανακόπτουν την συνέχεια του ποδηλατοδρομου, όπως ήδη συμβαίνει στο υπάρχον δίκτυο.

• Ένα σοβαρότατο ζήτημα που πρέπει να λάβετε υπόψη σας είναι η ασφάλεια κατά τη μετακίνηση των ποδηλατών: στην περίπτωση που τα οχήματα στρίβουν αριστερά προς τις κάθετες προς την Λ. Νίκης οδούς, θα ανακόπτουν την πορεία των ποδηλατών και θα προκύψει αυξημένη πιθανότητα για ατυχήματα.

• Οι φωτεινοί σηματοδότες θα ανακόπτουν την κίνηση των ποδηλατών που κινούνται στην αριστερή λωρίδα, καθώς θα ξεκινάει η διέλευση οχημάτων από τις κάθετες οδούς, ενώ στην περίπτωση που ο ποδηλατόδρομος τοποθετηθεί στα δεξιά, θα μπορούν να έχουν μία απρόσκοπτη μετακίνηση παραπλεύρως του κρασπέδου της παραλίας.

• Ένα κομβικό σημείο του νέου αυτού ποδηλατόδρομου θα είναι βεβαίως η σύνδεση του με τον ποδηλατόδρομο που έρχεται από τη νέα παραλία και τελειώνει στο ύψος του Λευκού Πύργου. Στο σημείο αυτό θα προκύπτουν προβλήματα συμφόρησης κατά την προσπάθεια των ποδηλατών να περάσουν στο απέναντι ρεύμα, προς την πλευρά των καταστημάτων, για να ενταχθούν και πάλι στον ποδηλατόδρομο. Αντιθέτως, πού πιο εύκολα και ομαλά θα συνδέονται από τον Λευκό Πύργο στον ποδηλατόδρομο που θα βρίσκεται παρακείμενα στην παραλία, χωρίς καμία κάθετη επαφή με τα διερχόμενα οχήματα και χωρίς ιδιαίτερες απαιτήσεις σε σήμανση.

  Αντίθετα, πιστεύουμε πως η μεταφορά του ποδηλατοδρόμου στην δεξιά λωρίδα, προς την πλευρά της παραλίας θα επιτύχει άμεσα:

• Συνεχή και απρόσκοπτη ροή μετακίνησης για τους ποδηλάτες.

• Στην περίπτωση που οι οδηγοί των ΙΧ δεν συμμορφωθούν στη νέα δομή της Λεωφόρου Νίκης και εξακολουθήσουν να παρκάρουν παράνομα στην αριστερή λωρίδα, είναι προφανές πως η απουσία ενός ρεύματος της λεωφόρου θα καθιστά ιδιαίτερα δύσκολη την κίνηση των αυτοκινήτων. Έτσι θα δημιουργηθούν συνθήκες αποτρεπτικές για την χρήση του αυτοκινήτου, γεγονός που αποτελεί και τον πυρήνα στο όραμα όλων μας για την δημιουργία ήπιας μετακίνησης στην πόλη της Θεσσαλονίκης.

  Θεωρούμε επίσης πως ο όλος σχεδιασμός του ποδηλατόδρομου αυτού πρέπει να είναι ανάλογος με τις συνθήκες που έχουμε στους δρόμους μας. Αναλυτικότερα, είναι επιτακτική ανάγκη η μέριμνα από την πλευρά σας για:

• Τοποθέτηση φυσικών εμποδίων (παρτέρια, δενδρύλλια) ώστε να μην εισέρχονται τα αυτοκίνητα και τα μηχανοκίνητα δίκυκλα στον ποδηλατόδρομο

• Ποδηλατόδρομο αμφίδρομης κυκλοφορίας ο οποίος να εφάπτεται με το κράσπεδο της παραλίας

• Φάρδος ποδηλατόδρομου τουλάχιστον 2,75μ (μία λωρίδα της λεωφόρου)

• Ειδική σήμανση και σηματοδότηση για ασφαλή και εύκολη μετακίνηση των ποδηλατών

• Δημιουργία εσοχών στάθμευσης ανά τακτές αποστάσεις, ώστε να μπορεί ένας ποδηλάτης να σταματήσει την κίνηση του, χωρίς να εμποδίζει την πορεία αυτών που ακολουθούν.”





  Εγώ θα ήθελα να αναφέρω την υπερβολικά ανέμελη συμπεριφορά των πεζών στην παραλία. Μου έχει τύχει πολλές φορές όταν είμαι με το ποδήλατο εντός ποδηλατοδρόμου να πετάγονται παιδικά καροτσάκια, παιδάκια αλλά και ενήλικες για να διασχίσουν το ποδηλατόδρομο, πράγμα ιδιαίτερα επικίνδυνο ΚΑΙ για τον ποδηλάτη. Βέβαια κατακρίνω και κάποιους ποδηλάτες, που από τη στιγμή που ο μόνος διαχωρισμός ποδηλατόδρομου και παραλίας είναι δύο κίτρινες  γραμμές, τρέχουν τόσο λες και βρίσκονται σε βελοδρόμιο. Οπότε πιστεύω ότι με τις υπάρχουσες συνθήκες για μια όμορφη συνύπαρξη πεζού και ποδηλάτη πρέπει να συμβάλλουν  και οι δύο…




Γιάννης Βασσάρας
gvassaras@rouamat.com