Αρχείο

Σάββατο 23 Ιουλίου 2011

The game is afoot: An era of Casual(tie)s



Πριν μερικά χρόνια τα πράγματα ήταν απλά. Το gaming ήταν κατά 90% ασχολία των nerds. Αυτοί λοιπόν οι nerds έμπαιναν σε forums,chat rooms (remember mIRC?) έκριναν και σχολίαζαν κάθε game, έφτιαχναν τα δικά τους mods τα οποία με τη σειρά τους γινόταν αντικείμενο κριτικής και σχολιασμού. Έτσι οι developers είχαν μια ξεκάθαρη εικόνα για το τι άρεσε στο κοινό τους, τι έπρεπε να αλλάξει και πια κατεύθυνση έπρεπε να πάρει το εκάστοτε παιχνίδι. Καθώς όμως μεγάλωναν οι εταιρίες απέκτησαν διευθυντές μάρκετινγκ και λοιπούς οικονομικούς συμβούλους που έπρεπε να επεκτείνουν τα εδάφη τους στον κόσμο της αγοράς. Έτσι λοιπόν στράφηκαν στους casuals. Και κάπου εκεί άρχισαν οι πρώτες απώλειες.

Civilization

Το προσωπικό wonder του Sid Meier που έκανε πολλούς να χάσουν τον ύπνο τους. Το 2005 βγήκε το Civilization 4.Το game έγινε πιο εύκολο χωρίς όμως να χάσει το χαρακτήρα του. Επίσης βγήκαν δεκάδες mods, πολλά από τα οποία ενσωματώθηκαν στο δεύτερο expansion. Πολλοί θεωρούν το Civ4 το καλύτερο turn-based strategy όλων των εποχών. Και μετά από το έπος ακολούθησε το 5 που στην προσπάθεια του να προσεγγίσει μεγαλύτερο μειώθηκε η δυσκολία του, έχασε μεγάλο αριθμό ηγετών και φυλών, έχασε μεγάλο μέρος του resource management και έγινε σχεδόν αυτοματοποιημένο. Το community το απέρριψε από τη πρώτη στιγμή. Και καλά έκανε. Το Civ5 ήταν μόνο μια σκιά του εαυτού του. Αλλά το κακό δεν σταμάτησε εκεί. Στην Firaxis αποφάσισαν ότι το Civilization 5 ήταν αρκετά καλό, γι' αυτό κυκλοφόρησαν και το CivWorld την “μεταφορά” του Civilization στο Facebook. Είδα Sid Meier's Civ και αυτό ήταν αρκετό για να με πείσει να το δοκιμάσω. Πέντε λεπτά αργότερα με έβαζε να φτιάχνω παζλ και να λύνω προβλήματα δυσκολίας δημοτικού. Αυτό ΔΕΝ είναι Civilization. Είπαμε Sid Meier την υπογραφή μας προσέχουμε που τη βάζουμε...

Age of Empires Online

Προσωπικά δεν ξέρω άτομο κάτω των 25 με PC που να μην έχει παίξει ή να μην έχει ακούσει για το Age of Empires. Η Microsoft με το Age of Empires έδωσε τον δικό της ορισμό στην λέξη strategy. Και φαίνεται ότι θα προσπαθήσει με το νέο freemium προϊόν της. Το οποίο θα έχει quests από τα οποία θα βρίσκεις blueprints για να βελτιώσεις την πόλη σου. Επίσης θα βρίσκεις Equipment με τα οποίο θα εξοπλίζεις το στρατό σου. Όταν βλέπω Age of Empires σκέφτομαι εργάτες να μαζεύουν πρώτες ύλες,καταπέλτες να σπάνε τα τείχη για να χυθούν οι Knights μέσα και να σφάξουν τους εχθρούς μου, όχι το Heroes of Gaia με άλλο όνομα.

World of Warcraft

Έπαιξα το classic WoW. Τότε για να πάρεις epic item (end game loot) έπρεπε να ξοδέψεις 1 ώρα για προετοιμασία,να πας στο raid που διαρκούσε 3-5 ώρες,να ξέρεις τα tactics και να είσαι τυχερός για να πέσει το item που ήθελες. Επίσης να έχεις αρκετά DKP (reward system βασισμένο στο συνολικό χρόνο που έχεις ξοδέψει σε  raids) για πάρεις το item. Και όλο αυτό ίσχυε για 40 άτομα. Δεν θα μιλήσω για το PvP που χρειαζόσουν άλλα 2 άτομα να παίζουν το χαρακτήρα σου για να πας Ranked 14.
Τρία expansion μετά τα epic τα βρίσκεις σε instances για 5 άτομα,υπάρχουν δεκάδες daily για να μην ανησυχείς πότε για τα gold σου και η προετοιμασία για raid χρειάζεται περίπου 10 λεπτά. Αλλά τουλάχιστον μπορείς να αλλάξεις κούρεμα in-game.

Δεν έχω τίποτα με τους casual gamers ούτε με τα casual games. Άλλο φτιάχνω ένα casual παιχνίδι, άλλο κάνω ένα παιχνίδι πιο κατανοητό για τους νέους παίχτες και άλλο ξεπουλάω έναν τίτλο. Καταλαβαίνω ότι οι developers χρειάζονται λεφτά, αλλά δεν πρέπει να ξεχάσουν όλους αυτούς που τους στήριξαν τα προηγούμενα χρόνια.





Χαρίλαος Χυτάς
cchitas@rouamat.com