Αρχείο

Πέμπτη 5 Μαΐου 2011

Κουβέντες του στροφαλοθαλάμου: Electric dreams


“Electricity is really just organized lightning.”


George Carlin





Καλοι μου ανθρωποι... Ειμαστε πλεον και επισημως μειον εναν απο τους ανθρωπους που στιγματισαν τον προηγουμενο αιωνα. Δεν θα πιασω παλι το τι γινοταν τοτε και τι τωρα, απλα θα πω οτι ενα-ενα τα προπυργια του αλλοτε κραταιου δυτικου πολιτισμου πεφτουν. Παροτι το θεμα της στηλης δεν εχει καμια σχεση με τη τεχνη καθαυτη, ανεφερα τον αξεπεραστο Θαναση Βεγγο, διοτι ο χαμος του σηματοδοτει και επισημα το τελος μιας εποχης. Επι του αυτοκινητιστικοτερου, η εποχη αυτη εφυγε σχεδον οπως ηρθε, αναπαντεχα και εν μεσω διακρατικων καυγαδων, ενω οπως και τοτε ο ανθρωπος στην προσπαθεια του να ξεπερασει ευατον (με τη διαφορα οτι τοτε ηταν στην πρωτοτυπια, τωρα στη βλακεια) προεβει σε λυσεις...ας πουμε, ακραιες. Θα τα συγκεκριμενοποιησουμε ολα αυτα παρακατω ομως.

Λεφτα υπαρχουν... Αμ, δε! Πριτς! Μπορει τα εθνικα θυσαυροφυλακια (που αυτες τις μερες ονομαζονται ιδωτικες τραπεζες) να ειναι γεματα αλλα οι τσεπες σε μεγαλο μερος των πολιτων του πλανητη ειναι αδειες. Κατ’επεκτασην, ο καθεις απο εμας προσπαθει να περικοψει οτιδηποτε περιττο και η πρωτη μειωση στα εξοδα ερχεται με τις μεταφορες. Το θεμα παει αρκετα μακρια, αλλα θα πρεπει να πουμε εδω οτι οι περικοπες ειναι και λιγο καθοδηγουμενες απο τις εκαστοτε κυβερνησεις, αφου αλλο πλαφον στα καυσιμα σε περιοδο εξαρσης της τιμης κι αλλο πλαφον προ τριμηνου. Για να μην το κουραζουμε κι επειδη τα αερια του θερμοκηπιου αυξανονται και πλυθηνονται καθε μερα, η λυση ειναι μια και αυτη ακουει στο ονομα, αυτοκινητα με μηδενικες εκπομπες ρυπων. Αυτα περαν απο τα προφανη οφελη στην καθαριοτητα του αερα, εχουν και ενα αλλο το οτι η τιμη του ρευματος ειναι μικροτερη απο αυτην του πετρελαιου.

Defense of the ancients Η πρωτη μορφη του αυτοκινητου σαν ευρεως χρησιμοποιουμενο μεσο μετακινησης ηταν κατι πολυ κοντα στο καρο, οποτε οτιδηποτε δεν ετρωγε αχυρα και δεν χρειαζοταν ενα φτυαρι...για τους ρυπους, ηταν καλυτερο απο το καρο. Ετσι και ενω οι κινητηρες εσωτερικης καυσης ηταν λιγδιαρικοι, βρωμουσαν και ηθελαν μανιβελα για να ξεκινησουν, τα πρωτα δειγματα αυτοκινητου στις αρχες του προηγουμενου αιωνα ηταν ηλεκτρικα. Ειχαν μια σχεση μεταδοσης, ξεκινουσαν χωρις εξωτερικη βοηθεια, φορτιζαν σχετικα συντομα απο μια τυπικη οικιακη πριζα και η αυτονομια τους ηταν αρκετη για να σε παει απο το Manhattan μεχρι το Jersey και τουμπαλιν χωρις προβλημα. Τοτε, λοιπον, επικρατουσε η αποψη οτι η καλυτερη λυση για μετακινηση στα αστικα κεντρα ειναι ο ηλεκτρισμος, αποψη που κρατησε για πολυ λιγο αφου μετα τα πραγματα ακολουθηθηκε η πορεια που βλεπουμε μεχρι και σημερα.

Electrify my loveΕδω και καμποσα χρονια και ενω τα μαυρα συννεφα της αιθαλομιχλης του κερδους, πλησιαζουν συνεχως τα μεγαλα αστικα κεντρα (και τις συνειδησεις των κατα τ’αλλα «πρασινων»), παρεα παντα με τις εξωφρενικες τιμες των καυσιμων, ελεω κρισης, πλουτοκρατιας και εξωτερικων πολιτικων, οι αυτοκινητοβιομηχανιες αποφασισαν να αλλαξουν τροπαρι και να γυρισουν στα παλια. Τα πολυ παλια μαλιστα... Δεν θα αναφερθω στις απειρες προσπαθιες του παρελθοντος για πληρως καθαρη, μη-ενεργοβορα, πρασινη μετακινηση αλλα στην new age sustainably developed  gadgetια που θα μονοπωλησει τις ασφαλτους ανα τον κοσμο στο μελλον και στα χαρτια τουλαχιστον, θα λυσει εν πολλοις και τα προβληματα τυπου λαμβανω πιο πολλα μικροσωματιδια απ’οτι οξυγονο κατα την αναπνοη, χθες εβρεξε χωμα με χρωμα και δεν μας φτανουν οι πρασινοι φοροι, νερωνει κι ο βενζινας το καυσιμο. Μαλιστα, τα ηλεκτρικα οχηματα πρεπει να νοιωθουν υπερηφανα φετος, καθοτι, ενα απο αυτα εχαιρε οχι μονο ευρειας αποδοχης κατα την παρουσιαση του αλλα και κατα την πωληση του και βρεθηκε για το 2011, στην κορυφη της καταταξης για  το αυτοκινητο της χρονιας του τρεχοντος ετους.

Φιλα μου το φυλλο... Το ονομα της αυτου μεγαλειοτητος, αυτοκινητου της χρονιας 2011 ειναι Nissan Leaf. Περαν απο τα προαναφερθεντα αιτια της επιτυχιας του (οτι δεν χρειαζεσαι αδεια εισοδου σε R&D department για να το οδηγησεις) το συγκεκριμενο οχημα, που πρωτοπαρουσιαστηκε το 2010 και πωλειται σε καποιες χωρες σημερα, περαν του οτι βασιζεται σχεδιαστικα σε ενα υπαρχον και αρκετα επιτυχημενο μοντελο της εταιρειας, το Tiida (πραγματικα?), ενσωματωνει μερικα πολυ ενδιαφεροντα χαρακτηριστικα που το κανουν  δελεαστικο και το φερνουν πιο κοντα στην εννοια του αυτοκινητου την ξερουμε σημερα. Για αρχη η Nissan ανακοινωνσε οτι μεσω ενος δικτυου της (ελπιζω να ‘χει καλυτερη τυχη απο το δικτυο της Sony…) μπορεις να ελεγξεις τον κλιματισμο του Leaf σου απο μια εφαρμογη για smart phones, ενω το αυτοκινητο, διαθετοντας ενα συστημα ασυρματης επικοινωνιας παρομοιο με το GPRS, μπορει να επικοινωνει και να ανταλλασει δεδομενα με διαφορους χαφιεδοσταθμους της εταιρειας για συλλογη πληροφοριων σχετικα με τη χρηση του Leaf αλλα και για ενημερωση του χρηστη για σημαντικες πληροφοριες οπως ποση ενεργεια του μενει μεχρι τον επομενο σταθμο ανεφοδιασμου, ποσο θα του φτασει αν σβησει τον κλιματισμο και τετοια. Μακραν ουσιοδεστερα βεβαια χαρακτηριστικα του Leaf ειναι οτι μπορει με μια φορτιση να ταξιδεψει εως και 160 km μακρια (τηρουμενων βεβαια καποιων αναλογιων σχετικα με τη χρηση), να φορτιστει σε μια κοινη οικιακη πριζα (αρκει αυτη να εχει ταση 220/240 Volt, οπως αυτες που εχουμε εμεις σπιτι μας αλλα οχι και οι Αμερικανοι), να μεταφερει εως και 5 ενηλικες με ασφαλεια 5 αστερων, συμφωνα παντα με το Euro NCAP, αλλα και να κυκλοφορησει στο δρομο απαλλαγμενο απο φορους, ασφαλιστρα, βενζιναδες και λοιπα χαρατσια. Επιπλεον, η Nissan ισχυριζεται οτι οι μπαταριες (που ειναι και ο αδυναμος κρικος καθε ηλεκτροκινητου αυτοκινητου) του Leaf μπορουν να κρατησουν μεχρι και 10 χρονια, χωρις η αποδοση τους να πεσει κατω απο το 70%-80% της αρχικης τους αποδοσης, ενω δινει και εγγυηση καλης λειτουργιας για τα πρωτα 8 χρονια ή 160.000 km (ολα αυτα βεβαια με δεδομενο οτι δεν θα γινεται συνεχως χρηση ταχυφορτιστη στα 440 Volt κατι το οποιο μειωνει σχεδον στο μισο τη διαρκεια ζωης της μπαταριας). Για το τελος κρατησα το καλυτερο, που δεν ειναι αλλο απο το εξης απλο: εξαιτιας της φυσης του Leaf και της, σχετικης, ευαισθησιας των κατα τοπων κυβερνησεων το αυτοκινητο θα εισαγεται στις εκαστοτε χωρες (θελω να πιστευω οτι θα γινει και στις υπολοιπες) απαλλαγμενο απο τους φορους εισαγωγης αλλα και με κρατικη πριμοδοτηση, κοστιζοντας αρκετα κοντα σε αντιστοιχα, συμβατικα ομως, αυτοκινητα της κατηγοριας του.

The AftermathΑκουγεται πολυ καλο και μοιαζει να ειναι αντιστοιχα. Επιπλεον, πραγματι, γλυτωνει απο τον ιδιοκτητη του καμποσα απο τα εξοδα συντηρησης και χρησης ενος συμβατικου αυτοκινητου, ενω δεν παραγει ρυπους, ουτε καν ηχητικους. Απο την αλλη βεβαια, η κριση μοιαζει να τελειωνει, τα αυτοκινητα να φτηναινουν και να γινονται πιο οικονομικα, ενω η τιμη της βενζινης ειναι σιγουρο οτι θα ξαναπαει εκει που πρεπει μετα το πλιατσικολογημα. Επιπροσθετα, αντι να χρησιμοποιεις ενα πολυπλοκο συστημα ηχητικων προειδοποιησεων για τους πεζους επειδη δεν ακουγεσαι μπορεις παντα να αφαιρεσεις το μεσαιο και να σε ακουν 3 τετραγωνα πιο περα. Απλα το λεω... Σε καθε περιπτωση, η ιστορια θα δειξει και εμεις καλα να ειμαστε να ακολουθουμε τις εξελιξεις. Καλες βολτες, με το καλο να ερθει η ζεστη του καλοκαιριου και με το καλο να φυγει η μιζερια της αριστερας, αλλα μεχρι τοτε gooseblahblah