Αρχείο

Πέμπτη 3 Φεβρουαρίου 2011

Κουβεντες του στροφαλοθαλαμου: Take it like a man


Τον τελευταιο καιρο εχουμε ασχοληθει αρκετα με το θεμα του adaptation στις νεες συνθηκες που επιβαλλει αφενος η χρηματοπιστωτικη κριση και αφετερου η αλλαγη πορειας των εθνων. Κι επειδη «resistance is useless» κατα τους γκοργκονιανους μπατσους, θα ηθελα να μιλησουμε για τις αντιδρασεις μερικων «παραδοσιακων» του ειδους και το πως αντιμετωπισαν τις εξελιξεις στη διεθνη αυτοκινητιστικη κοινοτητα καθως και τα νεα δειγματα γραφης τους. 
Caught in the middleΕχοντας αναφερθει πολλακις στο παρελθον στις νεες τασεις της μοδας οσον αφορα στην κατασκευη αυτοκινητων στους χαλεπους καιρους που ζουμε και βλεποντας, βεβαιως, ιδιοις ομασι την εξελικτικη πορεια των τετρατροχων φιλων καταλαβαινει πια κανεις οτι οι αυτοκινητοβιομηχανιες ειναι κατα μια αποψη στο κρεβατι του Προκρουστη. Απο τη μια οι δυσκοιλιοι της πολιτικης που θελουν πιο καθαρο περιβαλλον και επιβαλλουν νεα μετρα ωστε η κινηση ενος οχηματος να μην ρυπαινει παραπανω απο την υπαρξη τους και απο την αλλη οι καταναλωτες που ζητανε, στις περισσοτερες των περιπτωσεων, παραλογισμους απο το προσωπικο τους μεσο μεταφορας, οπως για παραδειγμα την ελλειψη αεροδυναμικων θορυβων μετα τα 140km/h, απο αυτοκινητα που σχεδιαστηκαν εξαρχης με γνωμονα την οικονομια στις εντος πολης μετακινησεις ή τη χαμηλη καταναλωση καυσιμου απο εκτος δρομου θωρηκτα, που πατανε σε 19++in ζαντες κατα την κινηση σε εθνικο δικτυο, φερνουν συχνα σχεδιαστες και μηχανικους στη δυσκολη θεση να κανουν το αδυνατο...δυνατοτητα.
Meine liebhabe, MarketingΟι δυνατοτητες ενος αυτοκινητου σημερα ειναι απο δυσκολο εως απιθανο να εξερευνηθουν απο την πλειονοτητα των οδηγων ενω οι περισσοτεροι αγοραστες «φορτωνουν », αδικως τις περισσοτερες φορες, το οχημα με τζατζαλομαντζαλα που, επισης τις περισσοτερες φορες, δεν κατανοουν την αξια και τη χρησιμοτητα τους, απλα και μονο γιατι οπως αφοπλιστικα απαντουν, μπορουν. Και επειδη αυτο παει να γινει καθολικο φαινομενο και τα target groups συγκλινουν στις αποψεις τους περι εξοπλισμου (αλλα ευτυχως οχι και μεγεθους), οι υπευθυνοι για την προωθηση των αυτοκινητων, με πρωτοστατες τους Γερμανους, αν μιλαμε για την Ευρωπαϊκη και ειδικοτερα την Ελληνικη αγορα, στραφηκαν σε κατασκευες που οχι μονο μοιαζουν μεταξυ τους αλλα και επειδη ικανοποιουν απολυτα τους ιδιοκτητες τους, προωθουνται πολυ πιο ευκολα ανεξαρτητως κατηγοριας, τιμης, καταγωγης καθοτι αυτα απλα ειναι «ψιλα γραμματα» για τους περισσοτερους και στο τελος-τελος τα βρισκουν ολα με τον εκαστοτε πωλητη και αντιπροσωπεια σε προσωπικο επιπεδο, αγοραζοντας ενα αυτοκινητο που, ναι μεν, δεν ειναι κομμενο και ραμμενο στα μετρα τους (αν και αμφιβαλλω γι’αυτο, αφου και οι αποψεις των περισσοτερων για τον κοσμο τεινουν να γινουν μια και μοναδικη) αλλα βολευει αρκετα. 
Real bad eggsΥπαρχουν σε ολες τις οικογενειες και εκτος του οτι καταστρεφουν τα οικογενειακα κυριακατικα γευματα, διαπομπευουν την οικογενεια στους φιλικους και μη κυκλους, ενω συνηθως βρισκονται λιωμενοι σε καποια γωνια του παρτυ, αφου πρωτα εχουν κλεισει πολλακις πονηρα το ματι στην οικοδεσποτρια και προσπαθησει επανειλλημενως ναδουν τι φοραει η κορη της οικογενειας κατω απο την τουαλετα της (μου το’παν, δεν το ξερω αυτο). Τετοια παιδια , λοιπον, η παγκοσμια αυτοκινητοβιομηχανια εχει καμποσα, απλα για την περισταση θα αναφερθω σε δυο, καθοτι ειναι τα πιο αντιπροσωπευτικα παραδειγματα και οι λιγοτερο παραδοπιστοι της υποθεσης (Alfa Romeo, χεμ, χεμ). Οι BMW και Honda, αποτελουν προτυπα για τα απανταχου καψιμαιϊκα «σαπια φρουτα» της σιδεροφαγιας πισω απο το τιμονι, εμμενοντας για δεκαετιες τωρα σε προ πολλου ξεχασμενα εργαλεια ευχαριστησης, οπως οι πολυστροφοι ατμοσφαιρικοι κινητηρες, η πισω κινηση, το λιτο εσωτερικο (και καποιες φορες γυμνο) ακομη και στις mainstream κατασκευες τους. Και ενω, για πολυ καιρο εκμεταλλευοντουσαν μονο τα παραθυρακια του νομου και σε πολλες περιπτωσεις πραγματικα αναρωτιοσουν πως τετοιες μηχανες πηραν την εγκριση τυπου, αποφασισαν να συμμορφωθουν και, επιτρεψτε μου την εκφραση, να τον παρουν σαν αντρες, βγαζοντας οχηματα που ναι μεν μοιαζουν με τις παλιοτερες κατασκευες τους αλλα εχουν ενα συχρονο touch χρησιμοποιοντας τα οπλα του σημερα για την old school ευχαριστηση.    
Oh, you can teach an old dog, new tricksΕχοντας αναφερθει σε προηγουμενο αρθρο για την τριαδα των νεων κολπων (downsizing, turbocharger, αμεσος ψεκασμος, για τους καινουργιους ή ξεχασιαρηδες), θα προσθεσουμε για την περισταση την υβριδικη κινηση, η οποια ειναι η Ιαπωνικη θεωρηση για το μελλον της αυτοκινησης. Εδω, να σημειωσω οτι η αφορμη του αρθρου ηρθε απο την ειδηση για μια γρηγορη εκδοση του υβριδικου Honda CR-Z με turbo κινητηρα και βελτιωμενο ηλεκτροκινητηρα με συνδυασμενη αποδοση που θα αγγιζει τα 200 αλογα και 24 kg.m ροπης. Οπως και να το κανεις, ειναι λιγο περιεργο το ακουσμα μιας τετοιας κινησης απο μια εταιρεια που μας εδωσε τους K-series, B-series, F20C2 (για να μην παω και πιο παλια ή στα διτροχα μοντελα της...). Συνεχιζοντας ,λοιπον, απο εκει που αφησαμε, προ τριετιας και βαλε, οι δυο αυτοι κατακσευαστες εδειξαν τα νεα δειγματα γραφης τους σαν μια σπουδη για το μελλον και φυσικα δεν κουνηθηκε φυλλο, παραμονο τα πλεον ψαγμενα/πονηρεμενα φυλλα, ενω αυτα τα δυο κατασκευασματακια παρουσιαστηκαν σαν κοινα teasers και οχι σαν νεα ροτα. Αναφερομαι φυσικα στο IMA και το BMW Efficiency Dynamics, δυο καταστασεις που μπορει μεχρι και το 2009 να φανταζαν βγαλμενα απο το Blade Runner ή το Demolition Man αλλα σημερα ειναι πιο επικαιρα απο ποτε. Για τους παραδοσιακους και σκληροπυρηνικους χρηστες αυτοκινητων και των δυο εταιρειων, η ηλεκτρικη ενεργεια ηταν χρησιμη μονο για να λειρουργουν τα ηλεκτρικα και ηλεκτρονικα κυκλωματα του κινητηρα ενω η μονη ευκολια που προσεφερε ηταν για να αναβεις τσιγαρο με τον αναπτηρα του αυτοκινητου μετα απο μια γρηγορη βολτα (και καπου εκει, νομιζω, οτι τελειωνε και η οικολογικοτητα του ολου εγχειρηματος της οδηγησης ενος τετοιου τετρατροχου) και δεν ηταν εξοικιωμενοι με την ιδεα της ηλεκτρικης ή ηλεκτρικα βοηθουμενης μετακινησης, πολυ δε βεβαια, οπως στην περιπτωση της BMW, η ηλεκτρικη ενεργεια να χρησιμοποιειται για να κανει το αυτοκινητο περα απο υβριδικο και τετρακινητο. Η αληθεια ειναι οτι τα σημαδια υπηρχαν και απο τις δυο μεριες, η Honda περασε απο το hardcore VTEC, στο normal i-VTEC και υστερα το χρησιμοποιησε για πιο ομαλη λειτουργια σε χαμηλα φορτια και μεγαλυτερη οικονομια, ενω η BMW μετα τον N54 εβγαλε και ενα υβριδικο Χ6 (γιατι να βγαλεις μια αχρηστη εκδοση ενος αχρηστου οχηματος απλα και μονο για να αποδειξεις την ελλειψη γουστου και την πνευματικη ασταθεια, αφου δεν ξερουν τι θελουν και πως θα το αποκτησουν, μιας μεριδας αγοραστων που μη εχοντας ταυτοτητα καταληγουν να παρουν ενα «λιγο απ’ολα» οχημα που δεν ειναι εξαιρετικο πουθενα παρα μονο μετριο σε καποια) χρησιμοποιωντας τον. Και παροτι (ναι το παραδεχομαι) τον αγαπαω αυτον τον κινητηρα καθως και ολα τα V8-παρατραγουδα του καθως και την φημολογια για παραγωγη τετρακυλινδρων εκδοσεων του (οι Prince του Mini εξαιρουνται εξυπνακηδες, ανηκουν σε αλλη εταιρεια ή εστω σε αλλο section της μαμας ετιαρειας), ενω εχοντας δει απειρα τουρματα hondομοτερα παντα αναρωτιομουν τι θα γινοταν αν ποτε και η Honda εβγαζε εργοστασιακα τετοια μοτερακια, πρεπει να παραδεχτω οτι δεν το περιμενα απο κανεναν απο τους δυο. Τωρα αν μαζι με τα νεα μετρα καταργησουν επιτελους τα Run Flat ελαστικα και τους ημιακαμπτους αξονες πισω (για την BMW και την Honda αντιστοιχα) νομιζω οτι η μεταμορφωση θα ολοκληρωθει και ο Αζωρ θα κανει μπανιο μονος του μια φορα την εβδομαδα. 
Back to the futureΒεβαια επειδη ο καιρος εχει γυρισματα και ποτε δεν θα μαθουμε τι μας επιφυλασσει το μελλον, δεν μπορουμε παρα να περιμενουμε τις αντιδρασεις των υπολοιπων κατασκευαστων μπροστα σε τετοιου ειδους τομες και φυσικα παντα θα επιφυλασσομαστε καθοτι καραδοκουν απο τη γωνια κινησεις οπως αυτη της Toyota, με την παραγωγη του απογονου της AE-86, την FT-86, με πισω κινηση, ατμοσφαιρικο boxer κινητητηρα, δανεισμενο απο την Subaru και ορεξη για τρελες και μαλιστα μετα τη μετατροπη σε υβριδικα σχεδον ολων των μοντελων της και την παυση παραγωγης των MR-2 και Celica/Corolla TS για να μειωθουν οι συνολικες εκπομπες ρυπων του στολου της. Επιπλεον επειδη η παλινδρομηση μεταξυ χρυσων εποχων της αυτοκινησης και της σημερινης καταστασης (οπως η παραπανω περιπτωση) εχει γινει trend ας ελπισουμε για το καλυτερο. Αλλωστε ενα πολυ ωραιο χαρακτηριστικο των ηλεκτροκινητηρων ειναι να αποδιδουν τη μεγιστη ροπη τους απο μηδενικες στροφες ενω ο θορυβος τους τις περισσοτερες φορες καλυπτεται απο αυτον των ελαστικων λογω κυλισης, οποτε μπορει και να γλυτωνουμε τις κλισεις λογω ηχορυπανσης 80αρα ελευθερη και το screamer pipe







Featherweight
featherweight@roumat.com