Ειναι στιγμες σαν αυτες που ζουμε τωρα οπου αναλογιζεται κανεις τι καναμε λαθος και τι χειροτερο μελει να μας ελθει για τις «αταξιες» των προηγουμενων, ή και ημων βεβαιως βεβαιως. Ειναι δε ακομη καλυτερο στην εποχη του σκοταδισμου που τελικα θα μας οδηγησουν οι μεγαλοι «χεραδες» των κρατων ή και πλησιων, συνομωτων τραπεζων, να ξερει κανεις την αληθεια ή να μπορει εστω να την οσφρυστει, καθοτι η αληθεια ειναι το «αγιο δισκοποτηρο» του πολιτισμου μας και δεν βρισκεται τοσο ευκολα, για να γνωριζει κανεις πως θα κινειται στο εξης. Υπαρχει η σταθερα πεποιθηση στα ανωτερα κλιμακια της διοικησης τουτου εδω του γαλαζιου πλανητη οτι με τον εκτροχιασμο, τη χειροτερευση, τη βια και τον εκφυλισμο υπαρχει περιπτωση το ανθρωπινο γενος να ξεφυγει απο τη μιζερια που το δερνουν (προσοχη στην κλιση παρακαλω, οχι «δερνει»). Μεγα λαθος, καθοτι το μονο που θα γεννησει μια τετοια κατασταση θα ειναι εκφυλισμενα, φοβισμενα, ανθρωπομορφα υπολειμματα ψευδο-ευσυνειδησιας και ευυποληψιας σαν αυτα που βρισκονται στο τιμονι του τοπου μας (θα γραψω καποια στιγμη και για τα παιδια του πρασινου ηλιου του σοσιαλισμου στην Ελλαδα...).
Anywayz, αυτα τα ολιγα για την πολιτικη του σημερα, ας παμε στα δικα μας τωρα. Υπαρχει αλλη μια σταθερα πεποιθηση οτι με στατιστικες γενικοτητες και εργαστηριακες μετρησεις μπορει κανεις να μελετησει και να περιγραψει ενα φαινομενο και κατ’επεκταση να το περιορισει κατα το δοκουν. Μην κρυβομαστε, μιλαω για τα προτυπα εκμομπων ρυπων και τη διαδικασια που ακολουθειται για να παρθει η ομολογκασιον και να γινει η τελικη ταξινομηση ενος οχηματος. Ενα οχι και τοσο καινουργιο μαραφετι που χρησιμοποιειται εδω και χρονια μεν, αλλα εμπλουτιστηκε προσφατα για να γινει ακομη πιο ακριβες στις, καθολα γενικευμενες, μετρησεις του ειναι ο NEDC και το Ecotest, αντιστοιχα. Ο NEDC (New European Driving Cycle) ειναι κατι που ξεκινησε στα ενδοξα 90’s και συνεχιζει μεχρι σημερα να εχει ως σκοπο του την αξιολογηση ενος οχηματος ως προς το περιβαλλοντικο του αποτυπωμα και την καταναλώση καυσιμου. Η κατηγοριοποιηση των οχηματων γινεται συμφωνα με το μεγεθος τους και χωριζεται σε 7 κλασεις, ξεκινωντας απο τα διθεσια πολης (City, two seats π.χ. MCC Smart) και καταληγοντας στα πολυτελη (Luxury π.χ. Mercedes-Benz S-Class). Το test εχει δυο βασικους αξονες αξιολογησης. Ο πρωτος εχει να κανει με τον τοπο που οδηγειται ενα οχημα και χωριζει τον NEDC σε UDC (Urban Driving Cycle) και EUDC (Extra-urban Driving Cycle). Ο UDC, εξεταζει ενα οχημα συμφωνα με την κινηση του εντος πολης και ιδιατερα κατα τα πρωτα λεπτα λειτουργιας με κρυο κινητηρα (που ειναι και τα πιο ρυπογονα, αλλα ειναι μεγαλη ιστορια το γιατι) και γι’αυτο εξεταζει τη λειτουργια του οχηματος με μεγιστη ταχυτητα 50 km/h, οσο δηλαδη το ανωτατο οριο ταχυτητας στην ΕΕ εντος κατοικημενων περιοχων, για διαρκεια χρονου 400 sec. Να προσθεσουμε εδω οτι υπαρχει ενα δευτερο σκελος του UDC που εχει να κανει με την μετρηση εκπομπων του στροφαλοθαλαμου και ειναι ενα test δυο σταδιων (ακινητοποιημενο οχημα και κινηση με 50 km/h) αλλα ειναι μια, επισης, μεγαλη ιστορια το τι μετραμε και το γιατι, οποτε ας το κρατησουμε σαν clue για μετα. O EUDC, ειναι το test για κινηση σε αυτοκινητοδρομο και εξεταζει το οχημα με ταχυτητες μεχρι 130 km/h, ανωτατο οριο ταχυτητας στην ΕΕ σε αυτοκινητοδρομο, για διαρκεια 800 sec. Οι δυο αυτοι κυκλοι ελεχγων διεξαγονται σαν μια εννιαια διαδικασια, χωρις ενδιαμεση παυση, και ξεκινουν εχοντας αφησει πρωτα το οχημα σε θερμοκρασια περιβαλλοντος 22ο C ± 2 για τουλαχιστον 6 ωρες και μεχρι 30. Ο δευτερος αξονας αξιολογησης εχει να κανει με το κατω απο ποιες συνθηκες οδηγειται ενα οχημα και χωριζει τον NEDC σε Cold (ψυχρη εκκινηση) και Hot (κινηση σε θερμοκρασια λειτουργιας). Οι συνθηκες κατω απο τις οποιες διεξαγονται αυτα τα test ειναι εξωτερικη θερμοκρασια 22ο C ± 2, αναμμενος κλιματισμος στους 20ο C χρησιμοποιωντας τους αεραγωγους για τα ποδια των επιβατων και το παρμριζ. Το Cold Test εξεταζει την κινηση με κρυο κινητηρα και ταχυτητα μεχρι 50 km/h. Το Hot Test εξεταζει την κινηση με τον κινητηρα σε θερμοκρασια λειτουργιας (θερμοκρασια λαδιου 90ο C) και κινηση με ταχυτητες αυτοκινητοδρομου, ητοι 130 km/h που ειναι και το ανωτατο επιτρεπτο οριο εντος ΕΕ. Οι μετρησεις που παιρνονται ειναι για τις εκπομπες οξειδιων ανθρακα και αζωτου, υδρογονανθρακων και σωματιδιων. Η δε καταναλωση καυσιμου προσδιοριζεται απο τις περιεχουσες ανθρακα εκπομπες. Τα αποτελεσματα του NEDC σε συνδυασμο με αυτα που ειχε ενα οχημα κατα την ομολογκασιον (εγκριση τυπου) βγαζουν την τελικη βαθμολογια του οχηματος. Το Ecotest, απο την αλλη βασιζεται στη διαδιακασια του NEDC και εν πολλοις χρησιμοποιει τις ιδιες μεθοδους αξιολογησης και τον ιδιο συλλογιστικο τροπο με τον ως ανω κυκλο ελεγχων αλλα εχει δυο μικρες διαφορες. Η πρωτη ειναι οτι ειναι γραμμενο σε γραμματοσειρα που δινει αισθηση θαλπωρης, ζεστασιας και φιλικοτητας, εχει, στα προτυπα των καιρων μας, προθεμα το πολυ προσφιλες eco- και φυσικα, συνοδευεται απο ενα μεγαλο, καταπρασινο φυλλο, σημαδι ευημεριας, ειρηνης και περιβαλλοντικης ευμαριας. Η δευτερη και μακραν ουσιοδεστερη, ειναι οτι κατα καποιον τροπο ενδιαφερεται πιο πολυ για τις επιπτωσεις της κινησης του οχηματος στον ανθρωπο παρα στο περιβαλλον του. Για παραδειγμα κατα τον υπολογισμο των ρυπαντων εχει μεγαλυτερο πολλαπλασιαστη η επιδοση στην εκπομπη σωματιδιων κατα τη διαρκεια του ψυχρου test παρα αυτης στο θερμο test, επειδη το ψυχρο test γινεται σε συνθηκες κινησης εντος πολης οπου λογω πληθυσμου και ρυμοτομιας εγκλωβιζονται περισσοτεροι ανθρωποι, αυτοκινητα και κατ’επεκταση ρυπαντες ενω το θερμο test εχει να κανει με αυτοκινητοδρομους οπου στην πλειοψηφεια τους βρισκονται σε ακατοικητες εκτασεις με σπαρτα και εκτροφεια, των οποιων (και των δυο ισοποσα) η υπαρξη και καλη λειτουργεια δεν ενδιαφερει κανεναν. Η τελικη επιδοση ενος οχηματος ειναι η προσθεση της επιδοσης στο test ρυπαντων και αυτης στο test εκμπομπης διοξειδιου του ανθρακα. Για να καταληξω, επιτελους, και σε συναρτηση με την εισαγωγη του κειμενου θα ηθελα να πω οτι παρα τις φιλοτιμες προσπαθειες του επιστημονικου κοσμου και των απλων πολιτων για την ευρρυθμη λειτουργια του πλανητη μεσω μιας υγιους διαδικασιας βελτιωσης και εξελιξης, ο ηλιθιος συνεχιζει να κοιτα το δακτυλο και οχι το φεγγαρι και να βγαζει πρασινα προστιμα, μπλε φορους και λιλα νομοσχεδια για την επιβιωση των επομενων γενεων αντι να διαγραψει μια νεα πορεια προς ενα λαμπρο μελλον…
Υ.Γ. Τα αυτοκινητα χρειαζονται κρυο και καθαρο αερα, οπως κι εμεις, για να λειτουργησουν σωστα. Παλευουμε, λοιπον, για τα ιδια πραγματα. Ας μην τα δαιμονοποιουμε και τα διαγραφουμε εξαρχης. Αυτα δεν θα καναν ποτε το ιδιο σε μας...