Αρχείο

Σάββατο 16 Οκτωβρίου 2010

Απλή αλλαγή σχεδίου ή ολική επαναφορά του συστήματος;


Η ιστορια του sick and tired νεου που ανατρεπει το συστημα απο τα μεσα για να δημιουργησει το δικο του νεο καθεστως πραγματων, ειναι ισως η αρχαιοτερη πραξη επιβιωσης. Ειναι δε τοσο παλαιο και ισχυρο, που η μητερα φυση αποφασισε να τυπωσει στον γενετικο κωδικα καθε μερους του οικοσυστηματος μας αυτη την αναγκη. Και ετουτοι εδω οι τεσσερεις καβαλαρηδες της κολασεως των μεσων μαζικης παραπληροφορησης, που ξεκινησαν την κατασκευη του συγκεκριμενου ελευθερου στο πενυμα και τα bytes, κτισματος στον κυβερνοχωρο των ελεγχομενων friendlists και της πωλησης προσωπικων στοιχειων κοινωνικης δικτυωσης, μπορω να σας διαβεβαιωσω οτι δεν αποτελουν εξαιρεση. Γηραιοι και γηραιες του free, εντος και εκτος εισαγωγικων, τυπου και πνευματος, θα πρεπει να ετοιμαστειτε για τις αλλαγες που θα ερθουν στο χωρο σας, απο ατομα που εσεις δημιουργησατε και ειναι αποφασισμενα να αλλαξουν το σκηνικο που επικρατει, διαγραφονατας εισαγωγικα και οχι μονο στο πέρασμά τους. Και μιλωντας για καβαλαρηδες της κολασεως, αλλαγες και αλλα κατακλυσμιαια γεγονοτα, πρεπει να πω οτι η καμπανα χτυπησε για τεσσερεις, αρκετα παραδοσιακες θα ελεγα, αμερικανικες αυτοκινητοβιομηχανιες και ο επιθανατιος ρογχος τους θα ειναι η απαρχη της νεας ταξης πραγματων στον χωρο της αυτοκινητοβιομηχανιας και οχι μονο. Μεταξυ αυτων των τεθνημενων υπαρχουν και τρεις ιδιαιτερα αγαπητες, σε εμενα και αρκετο κοσμο υποθετω, εταιρειες, που τα κατεσκευασματα τους ειτε για το τερατωδες μέγεθός τους, ειτε για την ανοδο του κοινωνικου status που προσφερουν στον κάτοχό τους, ειτε ακομη και για την εκκριση αδρεναλινης και μονο στο ακουσμα του σπηλαιωδη ηχου του τερατωδους V8 τους, αφησαν το αποτύπωμά τους στην ιστορια. Ολες ομως εκλεισαν για τους ιδιους ακριβως λογους, οικονομικα προβληματα, δικα τους και των καταναλωτων τους, υπερμετρη καταναλωση καυσικου και ελλειψη ουσιαστικης αναπτυξης νεων χαρακτηριστικων. Παροτι, υπο αλλες συνθηκες θα κατεθετα εκατοντασελιδο πονημα πανω στην ιστορια και τα κατορθωματα της καθεμιας, θα ηθελα να σταθω στο θεμα αλλαγη. Η αλλαγη, οπως δυστυχως και πολλα αλλα πραγματα σε τουτη τη γη, ειναι ιδιατερα σχετικη. Σχετικη διοτι δυστυχως ζουμε σε ενα πεπερασμενο συστημα με απεραντες δυνατοτητες. Η αλλαγη, λοιπον, οπως και πολλα αλλα, προϋποθετει πρωτιστα ενα σημειο αναφορας, κατι για να μπορεσεις να συγκρινεις το νεο σου κατασκευασμα. Στη συγκεκριμενη περιπτωση ειναι η παραδιακη αυτοκινητοβιομηχανια και οι αξιες που την καθιερωσαν. Απλο! Η ανατροπη οπως ειπα και πριν, θα ερθει απο μεσα, απο την μεταλλαξη που λεν και οι βιολογοι, απο αυτο που θα προσαρμοστει πιο γρηγορα στις νεες συνθηκες, στις συνθηκες που το συστημα, το παντα προπορευομενο των ξενιστων του, θα επιβαλλει για τη συντηρηση της ζωης μεσα του. Το παραδοξο του συγκεκριμενου συστηματος βεβαια ειναι οτι ειναι πεπερασμενο σε σχεση με το χρονο, και οι οιεσδηποτε συγκρισεις του λογου μου με τις νεανικες θεωριες του θειου Albert να λειπουν παρακαλω, διοτι στη δικη μας περιπτωση οι παρατηρητες αρα και τα σημεια αναφορας ή αν θελετε points of view, του συσγκεκριμενου συστηματος ειμαστε εμεις και ειτε μας αρεσει ειτε οχι, ειμαστε πεπερασμενα, χρονικα τουλαχιστον, συστηματα-κατασκευασματα. Αυτο ειναι μια μεγαλη φιλοσοφικη κουβεντα και οποιος θελει, ελευθερα, να την κανουμε με αλκοολ και πατατακια εκτος blog, αλλα για να επανελθουμε στα του δικου μας συστηματος και θεματος συζητησης, αυτο το οποιο οριζει καλυτερα ενα τετοιο συστημα ειναι οι αξιες του, αυτο που μενει μετα την ληξη του και που αποτελει το πατρον για τα επομενα. Αυτο που κανει την παρατηρηση και επεξηγηση ενος τοσο αοριστου και περιπλοκου φαινομενου οπως η αλλαγη μοντελου συστηματος, πιο ευκολη, ισως και διακριτη, ειναι η σημειολογια που προπορευεται αυτου και το ακολουθει. Για να μιλησω, επιτελους, πιο καθαρα, εν αρχη ησαν η ματαιοδοξια ενος μεγαλοαστου, ο Daimler και οι καροσεριστες του. Μετα απο σχεδον εναν αιωνα και απο πολλαπλες σε μεγεθος και εκταση, αλλαγες μοντελου, ηρθε η ματαιοδοξια ενος αλλου γερμανου, του Piech, του οποιου το γεννεαλογικο δεντρο και οι ιδεες πανε αρκετα πισω στο βαθυ ναζιστικο κρατος και την μεγαλη Γερμανια (καταρραμενοι Γερμανοι buzz-killers) και η κοινη πλατφορμα εξελιξης. Μετα απο ακομη μια περιβαλλοντολογικη-my-ass-πετρελαϊκη κριση, η αυτοκινητοβιομηχανια εψαξε τροπους να συντηρηθει και η μεταλλαξη,περιπου, (και θα εξηγηθω παρακατω) ηρθε. Η νεα σχολη της κοινης πλατφορμας εξελιξης εδωσε την ωθηση που χρειαζοταν στην παγκοσμια βιομηχανια του αυτοκινητου και οχι μονο. Ή μηπως οχι? Μηπως ηταν, τελικα, το τελειωτικο χτυπημα σε μια ουτως ή αλλως χαμενη μαχη εναντια στους σφιχτοκωληδες και τα τυρογαλα πασης φυσεως που αποζητουν την μεγιστοποιηση του κερδους...τελεία? Διοτι το χαρακτηριστικο του συγκεκριμενου μοντελου ηταν, η τυποιηση του πνευματος και οχι του προϊοντος. Αυτο το οποιο αφαιρεσε, ουσιαστικα, απο την συνταγη ηταν η διαφορετικοτητα του εκαστοτε ανθρωπου, διοτι κυριοι και κυριες, η συνταγη για την επιτυχια ειναι λιγο πολυ γνωστη και δεν συμπεριλαμβανει αυθαδεις αιρετικους νεανιδες μηχανικους με φαντασια και καπριτσια σαν τις μηχανες τους, παρα μονο χαρτογιακαδες ημιμαθεις φαφλαταδες υπεθυνους τμηματων πωλησεων ή και (for whom the bell tolls now bro?) ακομη πιο στενομυαλους γραφειοκρατες οικονομικους διευθυντες...Η ιστορια ειναι η εξης, η συγκεκριμενη αλλαγη συτηματος δεν μπορει να περιγραφει με την παραδοσιακη σημειολογια, αφενος γιατι αυτη εξελειψε κατα καποιο περιεργο τροπο και αφετερου, επειδη δεν ξεκινησε επ’ουδενι λογο απο εκει που θα πρεπε να ξεκινησει αλλα για τους τελειως λαθος λογους. Εξηγησης συνεχεια λοιπον, και λεω, οτι αυτο το οποιο βιωσαν συνολικα ολοι οι χρηστες αυτοκινητου και δη οι petrolheads, τον 20ο αιωνα, τον αιωνια της πραγματικης εξελιξης του ειδους και της καινοτομιας, ηταν η χαρα του να ζεις και να εξελισεσαι μεσα σε ενα δυναμικο συστημα. Αυτο το οποιο ζουμε αυτη τη στιγμη και κανει την αλλαγη τοσο αδιανοητη, ειναι οτι το συστημα του οποιου υποσυστημα ειναι η βιομηχανια των αγαπητων τετρα..τροχων, αλλαξε και υποχρεωσε σε αλλαγη το δικο μας. Ειναι απλο, το αυτοκινητο και κατα ενα μεγαλο βαθμο οι χρηστες του, βρεθηκε στο ματι του κυκλωνα, στον πολεμο μεταξυ δυναμεων του συστηματος πια και οχι της φυσης και απ’οτι φαινεται θα ειναι και το πρωτο θυμα, μαζι με την ατομικοτητα, της αλλαγης στο New Deal και τα συναφη Smithsonian-α. Πριν απο καποια χρονια ειχα διαβασει σε ενα αρθρο, οτι οι Porsche και Mercedes-Benz, εχουν το πιο φανατικο κοινο στον κοσμο και μαλιστα οτι οι πελατες της τελευταιας ειναι οι μονοι που γερνανε μαζι με τα αυτοκινητα τους. Και παροτι, δεν αξιωθηκα να οδηγησω καποια Porsche, ακομη..., μετα απο μερικες βολτες με μια entry-level W211, ισως το μεγαλυτερο τεχνολογικο breakthrough στην ιστορια της εταιρειας, σιγουρα, αλλα και της αυτοκινησης, καταλαβα περι τινος μιλουσε το συγκεκριμενο αρθρο. Ευτυχως που και των δυο τα συμφερονται βρισκονται σε γερμανικο εδαφος και διοικουνται απο οικογενειες που αλλαξαν την παγκοσμια ιστορια με τις πραξεις τους και ευελπιστω οτι θα κρατησουν καποια απο τα παραδοσιακα χαρακτηριστικα τους στο περασμα του χρονου και της καταιγιδας που θα μας αλλαξει ολους. Το θεμα της αλλαγης δεν ειναι οτι με βρισκει αντιθετο, καθε αλλο, απλα ας γινει με τον παραδοσιακο τροπο και ας μην μπερδευεται καθε φορα η...με τη βουρτσα και θεωρουμε οτι ολα ειναι αλληλοσυνδεομενα και επιρρεαζονται το ενα απο το αλλο, και δη, οταν μιλαμε για συστηματα με εκτοπισμα ικανο να καταστρεψει πλανητες. Το αυτοκινητο ειναι ισως η τελευταια αληθινη εκφραση ελευθεριας του ανθρωπου, μαζι με την τεχνη βεβαιως, αλλα αφου αυτη ελειψε απο τα προ εμπορευματοποιησης 70’s, τα θεωρω μοναδικα και θα πρεπε να τους δωσουμε λιγη παραπανω σημασια. Περα απο τις δακρυβρεχτες χιππικες μαλακιες οτι ο ανθρωπος ειναι μοναδικος στο ειδος του γιατι σκοτωνει αλληλους, για μενα ειναι μοναδικος γιατι απλα...μεταξυ ομοιων ο καθενας ειναι μοναδικα διαφορετικος. Η αλλαγη πρεπει να ερχεται σεβομενη αυτο ακριβως το χαρακτηριστικο που μας εκανε να ξεχωρισουμε και οχι καταπατωντας το και καλα για να εκλειψουν ταμπελακια, ρατσες και λοιπα..ψευτο-ελευθεριακα, χιππικα. Το αυτοκινητο και δη, το κλεισιμο τεσσαρων αμερικανικων αυτοκινητοβιομηχανιων, που κολλαει στο θεμα θα μου πειτε. Απλα για εμενα, η καλυτερη εκφραση της μοναδικοτητας μας ειναι ο καλυτερος μας φιλος, το αυτοκινητο! Ναι, μια νεα ζαντα, ενα custom turbo-kit, μια πυρακτωμενη πολλαπλη εξαγωγης οταν θα σηκωσεις διμπαρα  και το external θα λυσσαει ενω θα ξερναει μισο μετρο γαλαζια φλογα ή ακομη και η χαρα της αγορας του πρωτου τετρατροχου μας ειναι η καλυτερη και ισως πιο ακριβης εκφραση αυτου που ειμαστε, μοναδικοι και απειρα εξελιξιμοι, ακριβως οπως κι αυτα...Και για να παραφρασω τους αγαπητους μου Metallica, change is nice, change is good, change is right, just do it the right way guys και δωστε λιγο αερα να αναπνευσουμε κι εμεις, οι απλοι, αυτοι που τροφοδοτουμε το συστημα και που χωρις εμας δεν θα υπαρχει..σημειο αναφορας και ολα θα μετατραπουν σε ενα κολλοσιαιο παραδοξο σαν αυτα που σου κανουν το κεφαλι να εκραγει μονο στην σκεψη ύπαρξής τους. Καλη αρχη, στα παιδια του blog και σας ευχαριστω που μου δινετε βημα για να μιλησω, διατι να το κρυψομεν αλλωστε, για την πρωτη και παντοτινη μου αγαπη...τα αυτοκινητα.

R.I.P. Hummer, Buick, Saturn, Pontiacθα σας θυμομαστε σε καθε παρανομη εισβολη σε αραβικη χωρα, σε καθε καταθεση εφαπαξ σε συνταξιουχο, σε καθε νεο GM-υποπροϊον και σε καθε στροφη υπο την υποκρουση ενος pure American V8 και καμμενου BF Goodrich μπαλονιου