“It is not the employer who pays the wages.
Employers only handle the money. It is
the customer who pays the wages.”
Henry Ford
Με κινδυνο να χαρακτηριστω αμερικανακι, ρεντνεκι, αχρειος πρακτορας της CIA, γητευτης αργυροπελεκανων και αλλα τετοια αναληθη, ωντας ομως μια γνησια «ελληναρα», εχοντας την πλεον χαρακτηριστικη ιδιοτητα η κοιλια μου να κανει χωριστρα (απο την ενοχη καλοπεραση περασμενων ετων) και θελοντας να κανω κατι για να φτιαξω το κεφι καποιου που του κανουν τη ζωη δυσκολη τελευταια, θα συνεχισω και αυτη την εβδομαδα να εμμενω στα κατορθωματα της αλλης πλευρας του Ατλαντικου.
America a horse with no name… NVH, 72 ατοκες δοσεις, «Opel με ποσο?», τετραζωνικοι κλιματισμοι και ζωνες ελεγχομενης παραμορφωσης, ολα ειναι μπαρουφες διοτι εξαπανεκαθεν αυτο που πραγματικα φανταζε να ειναι το μεγαλο πλεονεκτημα καθε μεσου μεταφορας ηταν το ζωο κατω απο το καπο...ή εστω τον αναβατη. Και ενω ολοι στο βωμο της σοβαροφανειας, της πολιτικης ορθοτητας και της γενικοτερης δυσανεξιας στην απολαυστικη οδηγηση, κρυβονται πισω απο το προσωπιο του δυσκοιλιου, νεο-σοσιαλιστη, πρασινο-οικολογου, προστατη της αγριας φωκιας της Γουαδελουπης, παντα κυριαρχει η εμφυτη ανησυχια για το τι κρυβεται κατω απο το καπο, ποσα πιανει στην ευθεια και ποσο θελει για τα πρωτα 100. Αυτα σκεπτομενοι οι φιλοι απο την μεγαλη (να’ταν κι αλλες ετσι...) ανακαλυψη του Amerigo –The True Italian Stud- Vespucci και αψηφοντας, κυριως λογω εποχης, καθε σκεψη για πρασινη αναπτυξη δημιουργησαν, σε περιπου 18 μηνες, ενα απο τα πιο αναγνωρισιμα συμβολα της αυτοκινησης και το παρουσιασαν στην Διεθνη Εκθεση της Νεας Υορκης την 17η Απριλιου του 1964. Παροτι ηταν μια πολυ απλοϊκη μορφη αυτοκινητου και ειχε καποια εν γενει μειονεκτηματα λογω της χρησης μηχανικων μερων απο κοινοτυπα μοντελα που βρισκονταν σε παραγωγη τον τοτε καιρο (ιδιορρυθμια της οικογενειας Ford -honorary Jews! Who’s with me?- να εκμεταλλευται μεχρι και τις πετρες στις αυλες των εργοστασιων της) καταφερε να κερδισει το αγοραστικο κοινο πουλωντας πανω απο 400.000 αυτοκινητα τον πρωτο χρονο κυκλοφοριας του μοντελου. Μαλιστα το ονομα του το πηρε απο μια ρατσα αλογων κουρσας και παροτι σχεδον ποτε δεν κρατησε την υποσχεση για το true adrenaline rush που υπονοουσε η συναφεια με το προαναφερθεν τετραποδο κανενας δεν εμεινε δυσαρεστημενος απο την αγορα του.
Birth of an icon… Το επιχειρηματικο μοντελο του Ford κρατησε για σχεδον εναν αιωνα και επανερχεται δυναμικα μετα την αποτυχια αυτου της Toyota, που επεβαλε αφειδο χρηση εταιρικων και μη κεφαλαιων για την κατακτηση της τελειοτητας κυριως λογω του εγγενους κομπλεξ κατωτεροτητας του μεσου Ασιατη και που εν πολλοις ειναι υπευθυνο για την χρηματοπιστωτικη κριση. Η ιδεα ειναι απλη και περιλαμβανει, οπως αναφερθηκε και πριν, τη χρηση καθε διαθεσιμου πορου της εταιρειας στη βαση οτι μια αυστηρα δομημενη παραγωγικη διαδικασια δεν μπορει να αλλαζει καθε τρεις και λιγο διοτι αποτελει την ραχοκοκκαλια μιας επιτυχημενης βιομηχανιας. Παροτι ειναι τερατωδης δυσκοιλιοτητα και μονο που αναφερω κατι τετοιο σε αυτη τη στηλη, ο λογος ειναι πολυ απλος, η Ford σκεπτομενη οτι η αλλαγη των αυτοματοποιημενων γραμμων παραγωγης της για τη συναρμολογηση του νεου μοντελου της αλλα και η επανεκπαιδευση των εργαζομενων της αλλα και των dealers και επισημων επισκευαστων της σε πιθανα νεα εξαρτηματα, εργαλεια και διαδικασιες παραηταν κοστοβορα, χρησιμοποιησε ηδη υπαρχουσα γνωση και εξαρτηματα στο νεο της μοντελο. Αλλα επειδη εκει στο America τα παιδια επιχειρουν πραγματικα και δεν ειναι επιχειρηματιες στα λογια, για να καλυψουν τις αδυναμιες των επιλογων τους στην ενδοεταιρικη οργανωση και τον οικονομικο παραγοντα, ηταν αυτοι που πρωτοεισηγαγαν το customizing. Βλεπετε το Ford Mustang δεν εμεινε στην ιστορια για την εξαιρετη συμπεριφορα του πισω ημιακαμπτου αξονα στις εγκαρσιες ανωμαλιες, ουτε δημιουργησε ολοκληρο κινημα θαυμαστων για την θεϊκη ανυπαρξια πλευρικης προσφυσης στις στροφες, αλλα για το γεγονος οτι μπορουσες να παρεις με ελαχιστα χρηματα ενα entry level αυτοκινητο και υστερα να το αναβαθμισεις σε ολους τους τομεις (απο vinyl λεπτομερειες στις πορτες μεχρι heavy duty αξονες για να γυρνας τη Laguna Seca γρηγοροτερα κι απο Corvette) με εξαρτηματα που προμηθευοσουν απο τον τοπικο διανομεα Ford. Τα γατονια του τμηματος μαρκετινγκ της εταιρειας αφου προωθησαν δεοντως το μοντελο με ευφανταστες διαφημισεις με κυριες με φουλαρια που πηγαινουν για ψωνια με το καμπριο και χαρουμενες οικογενειες σε father-son bonding στιγμες στο γκαραζ του σπιτιου, εδωσαν στον μεσο χρηστη τη δυνατοτητα να φερει το αυτοκινητο του ακριβως στα μετρα του αγοραζοντας αυστηρα και μονο απο την Ford.
Fanboys… Οι Αμερικανοι δινουν μεγαλη βαση στα λεγομενα των καταναλωτων τους και μεχρι και σημερα η ολη στρατηγικη/πολιτικη τους ακομη και σε καιρια ζητηματα εξωτερικων βασιζεται στο feedback που παιρνουν απο τον μεσο πολιτη. Επειδη το ενα χερι νυβει το αλλο και τα δυο το προσωπο, οι μεν πανω ακουν και ανταμοιβουν τους κατω με υπερ-lux υπηρεσιες και οι δε κατω γκρινιαζουν αλλα αγοραζουν ή εστω υπερψηφιζουν τον οικονομικο σκοταδισμο του New Deal. Για να μην ξεφευγουμε ομως η Ford μη ωντας ενα κοινοφελες ιδρυμα, προσπαθησε πολλες φορες να αλλαξει προσανατολισμο στο μοντελο της και μερικες φορες ακομη και να απαρνηθει το ιδεωδες του american muscle, για να φερει στα ισια τα οικονομικα της, ομως εκει που παντα εβρισκε αντιλογο ηταν οι πελατες της. Ενα αλλο χαρακτηριστικο της Ford ειναι οτι ανηκει στους Big 3, μαζι με την GM και την Chrysler, κατι που παει να πει οτι λιγο πολυ ελεγχει ενα μεγαλο μερος της οικονομιας των ΗΠΑ αλλα και το μεγαλυτερο μερος της παγκοσμιας αυτοκινητοβιομηχανιας. Η πτωση ενος τετοιου παιχτη απο λανθασμενες επιλογες (να τα’κουγαν και λιγο οι Βρετανοι αυτα...) δεν θα ηταν επικερδης ουτε για την βιομηχανια καθαυτη αλλα ουτε και για το αγοραστικο κοινο της. Ετσι ακολουθωντας τις προσταγες της εποχης αλλα και των θαυμαστων της, η Ford αλλαξε σχεδον 5 γενιες στο μοντελο της μονο και μονο για να παραμεινει στην καρδια των αγοραστων. Ετσι το Mustang φορεσε καθε πιθανο και απιθανο συνδυασμο κινητηρα-μεταδοσης-αναρτησης-φρενων (απο V4 και turbo τετρακυλινδρους μεχρι big block V8s, 3αρια αυτοματα μεχρι 6αρια χειροκινητα, ταμπουρα μεχρι 4-πιστονα Brembo και ουτω καθ’εξης) αλλα αυτο που διατηρησε αναλλοιωτο ηταν το pony car style με το μεγαλο καπο και τους κοντους προβολους του πρωτου μοντελου αλλα και την ξεγνοιασια και ελευθερια που επιβαλλει η κατοχη και οδηγηση ενος αυτοκινητου αυτης της κατηγοριας.
Where we are going, we don’t need any roads… Μπορει το παρον να απεχει αρκετα απο τη ρηση του Doc Brown ομως ειναι εδω και εμεις πρεπει να το δεχτουμε. Ετσι πιστη στις αρχες της η Ford εβγαλε τη νεα γενια Mustang με ενα περιπου 3-link πισω για extra στριφτεροτητα και λιγη παραπανω ανεση, την εξοπλισε με πιο αποδοτικους αλλα λιγοτερο ενεργοβορους και ρυπογονους κινητηρες ενω δεν αφησε το customizing στην ακρη αφου και με τα νεα της τμηματα aftermarket υπηρεσιων δεν θα αφησει ουτε καν τον tuning crazy καταναλωτη στην απ’εξω. Λεγεται μαλιστα οτι η επομενη γενια μοντελων θα εξοπλιζεται με τετρακυλινδρο κινητηρα της οικογενειας EcoBoost στην βασικη εκδοση και με αμεσου ψεκασμου V8 για τις πιο πονηρες. Εγω λεω οτι ειναι συντηρητισμος αλλοι οτι ειναι καινοτομια, η αληθεια ειναι ο θρυλος δεν πεθαινει αλλα εξελισσεται. Καλες βολτες, καλη εβδομαδα και μακαρι η εξουσια να παρει το μαθημα της μετα τα χθεσινα...
Featherweight (featherweight@rouamat.com)