“Once we accept our limits, we go beyond them”
Albert Einstein
Ο ανθρωπος εξαπανεκαθεν (το ακουσα σε διαφημιση των 90’s για την αντισυλληψη) ειχε την, ηλιθια κατ’εμε, ταση να ξεπερναει εαυτον σε καθε τι που καταπιανοταν. Μια πολυ αρεστη αλλα και σχεδον συνυφασμενη με το αυτοκινητο τετοια βλακεια ειναι το κυνηγι για την υψηλοτερη ταχυτητα με αυτοκινητο δρομου. Ετσι απο πολυ νωρις, χρησιμοποιωντας πλειστα τεχνασματα, οι μηχανικοι προσπαθουσαν να ξεπερασουν απο την ταχυτητα της αμαξας με τ’αλογα μεχρι και αυτην του ηχου. Σε λιγοτερο απο εναν αιωνα, τα αυτοκινητα δρομου καταφεραν να ξεπερασουν τα 200 km/h, τα 300 km/h και καταληξαμε να παιζουμε με ταχυτητες που δυσκολα τις συλλαμβανει ο νους, παντα για χρηση δρομου.
Καταραμενο ονομα... Ο Ανδρουλακης καποια στιγμη ειχε γραψει οτι το ονομα δεν τυχαινει αλλα πετυχαινει, δινοντας σαν παραδειγμα οτι σαν Κωνσταντινος εισαι καταδικασμενος να γινει αρχηγος ενω σαν Μενελαος κερατας. Κατι αντιστοιχο ειναι ο ιδιοκτητης της SSC (Shelby Supercars), o Jerod Shelby που δεν εχει καμια σχεση με τον Carol Shelby αλλα τα κανει ολα περιπου σαν τον θεϊκο κυριο. Απο παιδι ασχολιοταν με την ταχυτητα (υπο κλιμακα σε ενα καρτ) μεχρι που το 1999 ξεκινησε τη δικη του φιρμα για την κατασκευη ενος υπεραυτοκινητου-benchmark (τρελη πρωτοτυπια, καθε ιδρυτης τετοιας εταιρειας τα ιδια λεει και μετα...) και το 2007 παρουσιασε το πρωτο του μοντελο, το Aero. Για την ιστορια παντα, το παιδι δεν ειναι κανενας τυχαιος, ειναι ενα απο τα ιδρυτικα μελη της Advanced Imaging Technologies, μιας εταιρειας που κατασκευαζει προτυπες ιατρικες συσκευες και ειναι υπευθυνη για 7 πατεντες και μια uber-cool μεθοδο υπερηχογραφηματος (Optical Sonography λεγεται αλλα μη ρωτας παραπανω) που χρησιμοποιηθηκε και αναπτυχθηκε σε συνεργασια με κατι παλιο-κλινικες σαν την John Hopkins… Eπισης να προσθεσω οτι ο φιλτατος Shelby ασχοληθηκε αρχικα με replicas εξωτικων (και ευρωπαϊκων επισης) αυτοκινητων και το πρωτοτυπο Aero βασιστηκε στο space frame που σχεδιασε για na κατασκευασει μια replica της Diablo.
The company… Ο Shelby ειναι γεννημα-θρεμα του Richland της Washington και γι’αυτο, οποίος τοπικισμος, η εταιρεια του εχει εδρα τη γεννετηρα του. Η SSC ιδρυθηκε το 1999, οπως ειπαμε πιο πανω και ειχε σαν σκοπο την κατασκευη ενος υπεραυτοκινητου που θα μπορουσε να τα βγαλει περα με τα αντιστοιχα ευρωπαϊκα, καθοτι μεχρι και τη γεννηση της δεν υπηρχε τιποτε αξιολογο απο αμερικανικης αποψεως στον τομεα αυτο. Αντ’αυτου, βεβαια, ο Shelby σαν γνησιος Αμερικανος ξεπερασε καθε προηγουμενο και εφτιαξε κατι που το ονομα του λεει μονο τη μιση αληθεια (Ultimate Aero TT). Ενα αξιοθαυμαστο χαρακτηριστικο της εν λογω εταιρειας ειναι οτι δεν ακολουθει τη λογικη διαδικασια παραγωγης ενος αυτοκινητου που θελει, αρχικα, τη στοχοποιηση των επιδοσεων και την αποτυπωση του οχηματος σε χαρτι, μετα την κατασκευη ενος εκθεσιακου (οχι απαρατητα λειτουργικου ομως) πρωτοτυπου και την παρουσιαση του στο κοινο με παραλληλη βολιδοσκοπηση για την εμπορικη του επιτυχια, την κατασκευη bootleg δημοσιογραφικων εκδοσεων για περαιτερω δοκιμες, την προπωληση του αυτοκινητου σε μερικους εκλεκτους πελατες-δοκιμαστες και τελος την πωληση στο ευρυ κοινο, αλλα την αντιστρεφει. Η SSC γι’αυτο το λογο, σχεδον απολυταρχικα, τηρει σιγη ιχθυος μεχρι και την τελικη παρουσιαση-πωληση των μοντελων της στο ευρυ κοινο. Ενα αλλο αξιο αναφορας χαρακτηριστικο ειναι οτι το Aero και μαλλον και το νεο “Next Generation” (δεν πρεπει να σκιζει και απο φαντασια το δημιουργικο τμημα της εταιρειας) εξελιχθηκε στην αεροδυναμικη συραγγα της NASA και εξακριβωθηκε πολυ πριν δοκιμαστει στο δρομο, οτι θα ξεπερασει τα 400 km/h τελικης ταχυτητας.
The car… Το αρχικο Aero ηταν ενα συνοθυλευμα απο διαφορα special-και μη-parts απο αμερικανικα «γρηγορα», οπως ο κινητηρας που ηταν ενας small block Chevy σαν αυτον που φοραγε η Corvette C5R ή το κιβωτιο που ηταν το ιδιο με αυτο που συναντας στα Dodge Viper, ενω για το πατωμα τα ειπαμε πιο πανω, ηταν ενα custom-made space frame που κατασκευαστηκε απο τον Shelby για τη Diablo-Replica. Παραταυτα, με την προσθηκη ενος υπερσυμπιεστη ο κινητηρας απεδιδε λιγο πανω απο 1000hp, η αεροδυναμικη του banal αμαξωματος σε συνδυασμο με τη μεταδοση, το χαμηλο βαρος και την καλορυθμισμενη αναρτηση εκανε το αυτοκινητο να πιανει σχεδον τα 400 km/h. Βεβαια επειδη ποτε τιποτε δεν ειναι αρκετο για τον δαιμονιο Shelby (απωθημενα απο την παιδικη του ηλικια μαλλον) αλλα κι επειδη σαν καινουργια εταιρεια επρεπε να κανουν κατι για να τους γνωρισει ο κοσμος, ξεκινησε η παραγωγη ενος αυτοκινητου που θα ηταν ακριβως αυτο που τον ωθησε να ξεκινησει την παραγωγη supercars εξ’αρχης. Ετσι το Ultimate Aero TT ακολουθησε την φιλοσοφια ζωης του Shelby που θελει εμμονη στη λεπτομερεια που θα κανει τη διαφορα σε ενα τοσο ανταγωνιστικο περιβαλλον οπως αυτο των supercars. Για αρχη η μετωπικη επιφανεια του οχηματος μειωθηκε στα 19 ft², ο συντελεστης οπισθελκουσας επεσε στο 0,357 ενω σε συνεργασια με τη βελτιστοποιημενη αεροδυναμικη, το flat bottom πατωμα και το diffuser κατασκευαστηκε μια βαση για πολλα km/h (480 για να ειμαστε ακριβεις, με την καταλληλη μεταδοση). Οσον αφορα την αναρτηση, διατηρηθηκε η διαταξη διπλων ψαλιδιων εμπρος και πισω αλλα επιστρατευτηκαν τα πολυ καλα 3-way adjustable (με ρυθμιζομενη δηλαδη low και high speed σκληροτητα συμπιεσης) coilovers της Penske με εξωτερικες μπουκαλες αζωτου για ακριβεστερη ρυθμιση και μικροτερη μεταφορα θερμοτητας απο το λαδι στο αζωτο, ενω οι ζαντες παροτι μεγαλωσαν κατα μια ιντσα σε διαμετρο, επειδη ακριβως ειναι κατασκευασμενες απο ελαφρα υλικα, το βαρος τους μειωθηκε. Στον τομεα των φρενων ακολουθηθηκε μια τακτικη “the bigger, the better”, γι’αυτο και συνανταμε carbon δισκους των 355 mm σε ολους τους τροχους με 8-πιστονες δαγκανες για τους εμπρος και 6-πιστονες για τους πισω. Ο κινητηρας που χρησιμοποιηθηκε σε αυτην την πουσαρισμενη εκδοχη του αυτοκινητου ειναι ενας in-house εξελιγμενος απο την SSC αλουμινενιος V8, 6,35 λιτρων, με τεσσερις βαλβιδες ανα κυλινδρο και 2 εκκεντροφορους επι κεφαλης, 2 turbo και αντιστοιχα 2 chargecoolers, που με κοφτη στις 7200 rpm και βενζινη 93 οκτανιων, παραγει 1200 hp και 146 kg.m ροπης. Με αυτα και με αυτα το αυτοκινητο επιταχυνει απο σταση στα 100 km/h σε 2.78 sec ενω η επιβεβαιωμενη απο το Guinness World Records ταχυτητα του σε δημοσιο δρομο ειναι 412+ km/h. And that’s a wow… Βεβαια ολα αυτα μεχρι την ελευση της Veyron Super Sport, αλλα επεται συνεχεια κατα την SSC.
The Legend... Ειναι τελικα το Ultimate Aero TT αυτο που υποσχεθηκε ο Shelby στον εαυτο και το κοινο του? Ειναι δηλαδη ενα true αμερικανικο supercar που θα κανει τους Ευρωπαιους να αλλαξουν χρωμα και τους Αμερικανους υπερηφανους για τη χωρα τους ή ειναι ακομη μια μαρκετιστικα-in-your-face βλακεια για το ποιος εχει μεγαλυτερο...? Στα χαρτια ειναι ολα αυτα που δεν ηταν ουτε και θα γινει ποτε η Veyron, ελαφρυ, αεροδυναμικο, ακριβο και πανισχυρο. Απο την αλλη η τεχνολογια του ακολουθει τα αμερικανικα προτυπα και δεν σε σηκωνεσαι το βραδυ μεσα στον ιδρωτα για παρτη της, ενω ειναι κατι που θα ταιριαξει περισσοτερο στο dirty Las Vegas και οχι στις classy Καννες. Για μενα μονο και μονο επειδη εκανε τους Γερμαναραδες να σφιχτουν και την Αμερικη να αναστεναξει, εχει πετυχει το στοχο του. Εν αναμονη του καλοκαιρινου καιρου, καλες βολτες, καλη εβδομαδα και του χρονου να μη σκασει παλι κανα Ισλανδικο ηφαιστειο.
Albert Einstein
Ο ανθρωπος εξαπανεκαθεν (το ακουσα σε διαφημιση των 90’s για την αντισυλληψη) ειχε την, ηλιθια κατ’εμε, ταση να ξεπερναει εαυτον σε καθε τι που καταπιανοταν. Μια πολυ αρεστη αλλα και σχεδον συνυφασμενη με το αυτοκινητο τετοια βλακεια ειναι το κυνηγι για την υψηλοτερη ταχυτητα με αυτοκινητο δρομου. Ετσι απο πολυ νωρις, χρησιμοποιωντας πλειστα τεχνασματα, οι μηχανικοι προσπαθουσαν να ξεπερασουν απο την ταχυτητα της αμαξας με τ’αλογα μεχρι και αυτην του ηχου. Σε λιγοτερο απο εναν αιωνα, τα αυτοκινητα δρομου καταφεραν να ξεπερασουν τα 200 km/h, τα 300 km/h και καταληξαμε να παιζουμε με ταχυτητες που δυσκολα τις συλλαμβανει ο νους, παντα για χρηση δρομου.
Καταραμενο ονομα... Ο Ανδρουλακης καποια στιγμη ειχε γραψει οτι το ονομα δεν τυχαινει αλλα πετυχαινει, δινοντας σαν παραδειγμα οτι σαν Κωνσταντινος εισαι καταδικασμενος να γινει αρχηγος ενω σαν Μενελαος κερατας. Κατι αντιστοιχο ειναι ο ιδιοκτητης της SSC (Shelby Supercars), o Jerod Shelby που δεν εχει καμια σχεση με τον Carol Shelby αλλα τα κανει ολα περιπου σαν τον θεϊκο κυριο. Απο παιδι ασχολιοταν με την ταχυτητα (υπο κλιμακα σε ενα καρτ) μεχρι που το 1999 ξεκινησε τη δικη του φιρμα για την κατασκευη ενος υπεραυτοκινητου-benchmark (τρελη πρωτοτυπια, καθε ιδρυτης τετοιας εταιρειας τα ιδια λεει και μετα...) και το 2007 παρουσιασε το πρωτο του μοντελο, το Aero. Για την ιστορια παντα, το παιδι δεν ειναι κανενας τυχαιος, ειναι ενα απο τα ιδρυτικα μελη της Advanced Imaging Technologies, μιας εταιρειας που κατασκευαζει προτυπες ιατρικες συσκευες και ειναι υπευθυνη για 7 πατεντες και μια uber-cool μεθοδο υπερηχογραφηματος (Optical Sonography λεγεται αλλα μη ρωτας παραπανω) που χρησιμοποιηθηκε και αναπτυχθηκε σε συνεργασια με κατι παλιο-κλινικες σαν την John Hopkins… Eπισης να προσθεσω οτι ο φιλτατος Shelby ασχοληθηκε αρχικα με replicas εξωτικων (και ευρωπαϊκων επισης) αυτοκινητων και το πρωτοτυπο Aero βασιστηκε στο space frame που σχεδιασε για na κατασκευασει μια replica της Diablo.
The company… Ο Shelby ειναι γεννημα-θρεμα του Richland της Washington και γι’αυτο, οποίος τοπικισμος, η εταιρεια του εχει εδρα τη γεννετηρα του. Η SSC ιδρυθηκε το 1999, οπως ειπαμε πιο πανω και ειχε σαν σκοπο την κατασκευη ενος υπεραυτοκινητου που θα μπορουσε να τα βγαλει περα με τα αντιστοιχα ευρωπαϊκα, καθοτι μεχρι και τη γεννηση της δεν υπηρχε τιποτε αξιολογο απο αμερικανικης αποψεως στον τομεα αυτο. Αντ’αυτου, βεβαια, ο Shelby σαν γνησιος Αμερικανος ξεπερασε καθε προηγουμενο και εφτιαξε κατι που το ονομα του λεει μονο τη μιση αληθεια (Ultimate Aero TT). Ενα αξιοθαυμαστο χαρακτηριστικο της εν λογω εταιρειας ειναι οτι δεν ακολουθει τη λογικη διαδικασια παραγωγης ενος αυτοκινητου που θελει, αρχικα, τη στοχοποιηση των επιδοσεων και την αποτυπωση του οχηματος σε χαρτι, μετα την κατασκευη ενος εκθεσιακου (οχι απαρατητα λειτουργικου ομως) πρωτοτυπου και την παρουσιαση του στο κοινο με παραλληλη βολιδοσκοπηση για την εμπορικη του επιτυχια, την κατασκευη bootleg δημοσιογραφικων εκδοσεων για περαιτερω δοκιμες, την προπωληση του αυτοκινητου σε μερικους εκλεκτους πελατες-δοκιμαστες και τελος την πωληση στο ευρυ κοινο, αλλα την αντιστρεφει. Η SSC γι’αυτο το λογο, σχεδον απολυταρχικα, τηρει σιγη ιχθυος μεχρι και την τελικη παρουσιαση-πωληση των μοντελων της στο ευρυ κοινο. Ενα αλλο αξιο αναφορας χαρακτηριστικο ειναι οτι το Aero και μαλλον και το νεο “Next Generation” (δεν πρεπει να σκιζει και απο φαντασια το δημιουργικο τμημα της εταιρειας) εξελιχθηκε στην αεροδυναμικη συραγγα της NASA και εξακριβωθηκε πολυ πριν δοκιμαστει στο δρομο, οτι θα ξεπερασει τα 400 km/h τελικης ταχυτητας.
The car… Το αρχικο Aero ηταν ενα συνοθυλευμα απο διαφορα special-και μη-parts απο αμερικανικα «γρηγορα», οπως ο κινητηρας που ηταν ενας small block Chevy σαν αυτον που φοραγε η Corvette C5R ή το κιβωτιο που ηταν το ιδιο με αυτο που συναντας στα Dodge Viper, ενω για το πατωμα τα ειπαμε πιο πανω, ηταν ενα custom-made space frame που κατασκευαστηκε απο τον Shelby για τη Diablo-Replica. Παραταυτα, με την προσθηκη ενος υπερσυμπιεστη ο κινητηρας απεδιδε λιγο πανω απο 1000hp, η αεροδυναμικη του banal αμαξωματος σε συνδυασμο με τη μεταδοση, το χαμηλο βαρος και την καλορυθμισμενη αναρτηση εκανε το αυτοκινητο να πιανει σχεδον τα 400 km/h. Βεβαια επειδη ποτε τιποτε δεν ειναι αρκετο για τον δαιμονιο Shelby (απωθημενα απο την παιδικη του ηλικια μαλλον) αλλα κι επειδη σαν καινουργια εταιρεια επρεπε να κανουν κατι για να τους γνωρισει ο κοσμος, ξεκινησε η παραγωγη ενος αυτοκινητου που θα ηταν ακριβως αυτο που τον ωθησε να ξεκινησει την παραγωγη supercars εξ’αρχης. Ετσι το Ultimate Aero TT ακολουθησε την φιλοσοφια ζωης του Shelby που θελει εμμονη στη λεπτομερεια που θα κανει τη διαφορα σε ενα τοσο ανταγωνιστικο περιβαλλον οπως αυτο των supercars. Για αρχη η μετωπικη επιφανεια του οχηματος μειωθηκε στα 19 ft², ο συντελεστης οπισθελκουσας επεσε στο 0,357 ενω σε συνεργασια με τη βελτιστοποιημενη αεροδυναμικη, το flat bottom πατωμα και το diffuser κατασκευαστηκε μια βαση για πολλα km/h (480 για να ειμαστε ακριβεις, με την καταλληλη μεταδοση). Οσον αφορα την αναρτηση, διατηρηθηκε η διαταξη διπλων ψαλιδιων εμπρος και πισω αλλα επιστρατευτηκαν τα πολυ καλα 3-way adjustable (με ρυθμιζομενη δηλαδη low και high speed σκληροτητα συμπιεσης) coilovers της Penske με εξωτερικες μπουκαλες αζωτου για ακριβεστερη ρυθμιση και μικροτερη μεταφορα θερμοτητας απο το λαδι στο αζωτο, ενω οι ζαντες παροτι μεγαλωσαν κατα μια ιντσα σε διαμετρο, επειδη ακριβως ειναι κατασκευασμενες απο ελαφρα υλικα, το βαρος τους μειωθηκε. Στον τομεα των φρενων ακολουθηθηκε μια τακτικη “the bigger, the better”, γι’αυτο και συνανταμε carbon δισκους των 355 mm σε ολους τους τροχους με 8-πιστονες δαγκανες για τους εμπρος και 6-πιστονες για τους πισω. Ο κινητηρας που χρησιμοποιηθηκε σε αυτην την πουσαρισμενη εκδοχη του αυτοκινητου ειναι ενας in-house εξελιγμενος απο την SSC αλουμινενιος V8, 6,35 λιτρων, με τεσσερις βαλβιδες ανα κυλινδρο και 2 εκκεντροφορους επι κεφαλης, 2 turbo και αντιστοιχα 2 chargecoolers, που με κοφτη στις 7200 rpm και βενζινη 93 οκτανιων, παραγει 1200 hp και 146 kg.m ροπης. Με αυτα και με αυτα το αυτοκινητο επιταχυνει απο σταση στα 100 km/h σε 2.78 sec ενω η επιβεβαιωμενη απο το Guinness World Records ταχυτητα του σε δημοσιο δρομο ειναι 412+ km/h. And that’s a wow… Βεβαια ολα αυτα μεχρι την ελευση της Veyron Super Sport, αλλα επεται συνεχεια κατα την SSC.
The Legend... Ειναι τελικα το Ultimate Aero TT αυτο που υποσχεθηκε ο Shelby στον εαυτο και το κοινο του? Ειναι δηλαδη ενα true αμερικανικο supercar που θα κανει τους Ευρωπαιους να αλλαξουν χρωμα και τους Αμερικανους υπερηφανους για τη χωρα τους ή ειναι ακομη μια μαρκετιστικα-in-your-face βλακεια για το ποιος εχει μεγαλυτερο...? Στα χαρτια ειναι ολα αυτα που δεν ηταν ουτε και θα γινει ποτε η Veyron, ελαφρυ, αεροδυναμικο, ακριβο και πανισχυρο. Απο την αλλη η τεχνολογια του ακολουθει τα αμερικανικα προτυπα και δεν σε σηκωνεσαι το βραδυ μεσα στον ιδρωτα για παρτη της, ενω ειναι κατι που θα ταιριαξει περισσοτερο στο dirty Las Vegas και οχι στις classy Καννες. Για μενα μονο και μονο επειδη εκανε τους Γερμαναραδες να σφιχτουν και την Αμερικη να αναστεναξει, εχει πετυχει το στοχο του. Εν αναμονη του καλοκαιρινου καιρου, καλες βολτες, καλη εβδομαδα και του χρονου να μη σκασει παλι κανα Ισλανδικο ηφαιστειο.
Featherweight (featherweight@rouamat.com)