Αρχείο

Πέμπτη, 21 Ιουλίου 2011

Κουβεντες του στροφαλοθαλαμου: BMW 1 series M Coupe, τα coupe αντεπιτιθενται



“The force is strong with this one”

Darth Vader




Υπηρχε μια εποχη που τα coupeμεσουρανουσαν. Εξασφαλιζαν στον κατοχο τους τουλαχιστον ικανοποιητικες επιδοσεις, υψηλο δεικτη κεφαλογυρισματος, την απαραιτητη σπανιοτητα, αποτελουσαν status symbol στις περισσοτερες των περιπτωσεων και γενικα εκαναν αυτο που οριζει το σχημα τους, συνδυαζαν τις πολυτελειες μιας μεγαλου μεγεθους μπερλινας, με τα δυναμικα χαρακτηριστικα που προσφερει ενα ακαμπτο πλαισιο με λιγοτερες θυρες, μικροτερο μεταξονιο και μειωμενο βαρος, ελεω μικροτερων διαστασεων, παρεα παντα με εναν αξιολογο κινητηρα που να δουλευει και να ακουγεται προπαντως καλα. Τωρα αν τους εριχνες εναν σοβαρο κινητηρα και τετρακινηση απο αρμα μαχης κερδιζες πρωταθλημα... if you catch my drift. Τα πραγματα αλλαξαν αρδην τις τελευταιες δυο δεακετιες με την ελευση των hatchbacks και την σχεδον καθολικη κυριαρχια τους αφου πλεον για να βρεις ενα αξιομνημονευτο coupe πρεπει να μετακινηθεις σε πολυ μεγαλυτερες κατηγοριες, διχως παντα τα επιθυμητααποτελεσματα.

DialMfor joyΗ BMW χρειαστηκε να ομολογκαρει ενα αγωνιστικο της στα τελη των 80’sκαι εξαιτιας αυτου βγηκε στην παραγωγη ενα απο τα πιο συγκλονιστικα “γρηγορα”  coupe ολων των εποχων, η E30 M3, αλλα και ξεκινησε η παραγωγη μιας σειρας μηχανων, επικεντρομενων στην οδηγικη τελειοτητα και ευχαριστηση. Κάθε αυτοκινητο με τα διακριτικα «M»επανω του (οχι τα fakeπου συναντας σε Ε36 316, αλλα το real deal) υποσχεται εναν detuned racing spec κινητηρα με δυσθεωρητο οριο περιστροφης κατω απο το καπο, αναρτηση με motorsport πινελιες και στησιμο για σεμιναριο, αεροδυναμικη που τονιζει οτι καποιος εχει ασχοληθει μαζι της και γενικαεπιβεβαιωνει τα official ρητα του M Division περι απολυτων μηχανηματων οδηγησης, δυναμης που δεν συμπιεζεται και αλλων φραμπαλων. 

Η πραγματικη δυναμη δεν συμπιεζεται, last yearΣτα πλαισια του trendy downsizing, αλλα και της κατακορυφης πτωσης των κερδων της σχεδον στα χαμηλοτερα της δεκαετιας, η BMW, παρεα παντα με το M Division, αποφασισαν να φτιαξουν μια μικρη, φθηνη εκδοση με τα διακριτικα «Μ» βασισμενη στην απιστευτη 135i coupe. Η 1 series coupe, για την ιστορια παντα, βασιζεται στο hatchback αμαξωμα που σχεδιασε η BMW για να τοποθετησει ενα μοντελο απεναντι στο κραταιο MINI, πραγμα που δεν πετυχε ποτε, ομως καταφερε να δωσει στο κοινο ενα μικρο, ελαφρυ (σε λογικα πλαισια λογω διαταξης κινητηρα-μεταδοσης) αυτοκινητο με κινηση πισω. And thats a wow… Οταν η BMW παρουσιασε τον γνωστο και μη εξαιρεταιο N54 με τα 2 turbo και τον αμεσο ψεκασμο πισω στο 2007, καταφερε να ξενερωσει τους σκληροπυρηνικους «ατμοσφαιρικους» πελατες της απο την μια, αλλα απο την αλλη, παρουσιασε ενα state of the art κινητηριο συνολο που βαζει τα γυαλια σε πολλα wannabe συγχρονα μοτερακια. Αυτος ο κινητηρας φορεθηκε σε ολα τα late «35αρια» μοντελα της εταιρειας, κρυβοντας επιμελως τον κυβισμο του που αρκειται στα 2.996cc αλλα ενισχυει επιπλεον την αποψη οτι θα μπορουσε να ειχε και μεγαλυτερη χωρητικοτητα με τα 40,8 kg.m ροπης που παραγει στο μεγαλυτερο ευρος στροφων λειτουργιας του. Πρωτοφορεθηκε στην τοτε νεα 3 series E92 coupe και οταν εξοπλισε την 1 series, πολλοι μιλησαν για την αναβιωση του θρυλου της 2002 Tii του 1974, ενα πρωτοπορο coupe για την εποχη του που επισης εξοπλιζοταν με turbo βενζινοκινητηρα. Αρκετα με την ιστορια ομως, ας παμε στο σημερα.

What separates the men from the boysΤι διαχωριζει τελικα την απλη 135i απο την παντοδυναμη 1 M Coupe? Για αρχη το look με τα πρησμενα φτερα, τις εισαγωγες αερα και τις «επιδειξιομανεις», ως προς το φρενο, ζαντες.  Ολα εχουν μια δικιολογια ομως. Για αρχη τα φτερα κατασκευαστηκαν ετσι για να τοποθετηθουν τα μερη της αναρτησης της M3 E92 στην μικρη 135, παιρνοντας τα εμπρος σωληνωτα αλουμινενια ψαλιδια και ολοκληρο τον πισω αξονα 5 συνδεσμων παρεα με το Variable M-Differential. Αφου ξεκινησαν με τα motorsport μερη της M3, οι μηχανικοι πηραν επισης τις πλημνες και τα ακραξονια της μεγαλης αδερφης, οποτε και η μεταμοσχευση ολοκληρου του συστηματος φρενων ηταν μια λογικη επιλογη και δικαια αναβαθμιση σε αυτον τον τομεα. Εχοντας αυξησει ομως δραματικα τα μετατροχια και τις αναγκες ψυξης των ειδικων κομματιων που χρησιμοποιηθηκαν σε αναρτηση, φρενα και μεταδοση οι εν λογω μηχανικοι επρεπε να κανουν το αυτοκινητο λειτουργικο και road legal. Ετσι χρησιμοποιηθηκε το body kit που κοσμει την M Coupe που σαν στοχο εχει περα απο τον εντυπωσιασμο (το πισω μερος του αυτοκινητου αφηνει σε κοινη θεα τις ψυκτρες του διαφορικου αναμεσα απο τις τεσσερεις αποληξεις σχεδον σαν να κοιτας κατω απο φουστα...) την επαρκη παροχη αερα σε ψυγεια και φρενα αλλα και την τοσο σημαντικη καθετη δυναμη και αεροδυναμικη. Μιλωντας τωρα για ψυξη, αυτο που γινεται αμεσα αντιληπτο με την πρωτη ματια ειναι οτι οι μηχανικοι ασχοληθηκαν με την εξαγωγη του κινητηρα και την ψυξη του αερα, βλεποντας και ακουγοντας την M Coupe απο πισω και απο μπροστα αντιστοιχα. Ο Ν54 για την περισταση εχει ανανεωμενη εξαγωγη, εισαγωγη, συστηματα ψυξης των υγρων και κατατις πιο αγριους χαρτες με extra feature το ρωμαλεο overboost στις μεσαιες που δινει στιγμιαια σχεδον 5 kg.m παραπανω ροπης. Με αυτα και με αυτα ο κινητηρας παραγει 340 ps στις 5.900 rpm και 45,9 kg.m ροπης στο φασμα 1.500-4.500 rpm, χωρις τη λειτουργια overboost, ενω ειναι ικανος να στειλει την, βαρους 1570kg πληρης υγρων M Coupe, στα 100 km/h σε 4,9 sec, ενω η μανιασμενη επιταχυνση σταματα στα 250 km/h, ηλεκτρονικα περιορισμενης, τελικης ταχυτητας. Ο,τι ξεκιναει πρεπει καποτε να σταματησει και σε αυτον τον τομεα, παροτι δεν χρησιμοποιει το πολυπιστονο κιτ που φορα η normal 135i, τα φρενα της Μ3 κανουν πολυ καλα τη δουλεια τους στην ελαφρυτερη M Coupe ενω για να χωρεσουν χρησιμοποιουνται ζαντες ελαφρου κραματος 19 in. Οποτε λογικο επακολουθο αυτου ειναι και η τοποθετηση ελαστικων με πελμα 245 mm εμπρος και 265 mm πισω, απλα και μονο γιατι υπαρχει η δυνατοτητα αυτη. Εντυπωσιακο το spec list αν μη τι αλλο, δεν νομιζετε?

BullseyeΗ 1 M Coupe κατ’εμε θα μπορουσε να ηταν ενα boy racer οταν θα εφτανε κοντα στην ενηλικιωση του. Στριβει, φρεναρει, ακουγεται και αντιδρα υπεροχα, ενω σε καποιες περιπτωσεις παιζει μπαλα καλυτερα και απο το αδελφο μοντελο με το οποιο μοιραζεται τοσα εξαρτηματα, κυριως λογω μειωμενου βαρους, πιο μαζεμενως διαστασεων και της υπαρξης αρκετης ροπης για να αποδειξεις στα πισω ελαστικα οτι δεν εχουν το πανω χερι. Για μενα ειναι το “perfect 10” αν μιλαμε για factory tuned αυτοκινητα αλλα με τα extra χρηματα που απαιτουνται για την αποκτηση της σε σχεση με μιας απλης 135 ισως και να καλυπτουν το κοστος μιας πρωτης ταξεως αναβαθμισης σε ολους τους τομεις με αντιστοιχα aftermarket ανταλλακτικα. Just sayin’ αλλα χωρις αυτο να σημαινει οτι θα εχεις και τα true motorsport εξαρτηματα που κουβαλα η M Coupe. Σε καθε περιπτωση ειναι μια φανταστικη μηχανη με μοναδικο μειωνεκτημα την περιορισμενα στα 800-1.000 κομματια παραγωγη της. Καλες βολτες, καλη εβδομαδα, και την επομενη φορα Mr. Editor παρακαλω ευχηθειτε για λεφτα και οχι για χρεοκοπια...





Featherweight (featherweight@rouamat.com)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου