Αρχείο

Πέμπτη, 21 Απριλίου 2011

Κουβέντες του στροφαλοθαλάμου: Η επιστροφή του θρύλου!


“It’s much easier to drive without having any accidents.”

-         Sir, Alec Issigonis







Εν αρχη ητο ο Ελληνας... Πισω στα παλια, πριν βγαλουμε μαλλια και πολυ πριν γεννηθουμε, υπηρχε μια ελληνικης καταγωγης οικογενεια στη Σμυρνη της Μικρας Ασιας, που συνεργαστηκε με το Βρετανικο κρατος για την κατασκευη του Τουρκικου σιδηροδρομου. Η τεχνογνωσια και ο πλουτος που αποκτηθηκε απο αυτη την «κολλεγια», χρησιμοποιηθηκε για να ανατραφει σωστα η επομενη γενια, να ξενοσπουδασει στις Αγγλιες και να παραγει ακομη μια γενια. Η τελευταια ειναι και η πιο σημαντικη, αφενος γιατι εφυγε απαξ και δια παντος απο τη Μεσογειο μετα την καταστροφη της Σμυρνης και αφετερου επειδη η ιδιατερη αγαπη της για τη μηχανολογια και τη βασιλισσα παρηγαγε μερικα απο τα πιο δημοφιλη και τεχνολογικα εξελιγμενα βρετανικα αυτοκινητα. Το ονομα της αυτου μεγαλειοτη ηταν Alexander Arnold Constantine Issigonis.



Mini symbolΟ εν λογω κυριος περα απο γ@μ* τα παιδια, ηταν λατρης των lightweight κατασκευων, των πειραματισμων με νεες τεχνολογιες (ενα Austin Seven με αρκετες «προσωπικες πινελιες» απο τον Ισηγονη και καμποσες νικες σε αγωνες ηταν ο λογος που πρωτοπροσληφθηκε στην Austin), των μικρων και οικονομικων κινητηρων, της πληρους εκμεταλλευσης του διαθεσιμου χωρου και γενικοτερα οπαδος του ολου efficiency εφιαλτη του σημερα. Στα 50’s και εν μεσω μιας ακομη πετρελαϊκης κρισης, του ζητηθηκε απο την British Motor Company, στην οποια εργαζοταν εκεινη την εποχη, να κατασκευασει ενα μικρο, μη-ενεργοβορο οχημα μεταφορας εως και 5 ενηλικων (newsflash, δεν ειναι το μεγεθος που μετραει αλλα το πως το εκμεταλλευεσαι) για τις μαζες και fiatMinifiat lux» ειναι το αντιστοιχο του δικου μας «γενηθητω φως»). Η αποδοχη του Mini απο τον κοσμο ηταν τετοια, που στα σχεδον 40 χρονια παραγωγης του πουληθηκαν σχεδον 5.3 εκατομμυρια αυτοκινητα, ενω σημαδεψε ανεξητιλα τα 60’s, γινομενο το βρετανικο αντιστοιχο του VW Beetle. Μικρο, οικονομικο, στυλατο, trendy, καταφερε να κερδισει ατομα ολων των ηλικιων και απο ολες τις ταξεις (ενα Austin Mini - Minor ηταν το δωρο γενεθλιων του Peter Sellers, απο τη συζυγο του) ενω εξυπηρετησε και με το παραπανω, τους σκοπους για τους οποιους δημιουργηθηκε, αφου πραγματι καλυπτε ολες τις αναγκες μεταφορας μιας οικογενειας, χωρις να ζηταει κατι περισσοτερο απο τα καθιερωμενα. Αλλα το χαρακτηριστικο που εβαλε το συγκεκριμενο αυτοκινητο βαθια στις καρδιες των απανταχου petrolheads, ηταν η μαγικη του ικανοτητα να στριβει χωρις αυριο και να νικα κατα κρατος οποιαδηποτε κατασκευη ακομα και απο το Zuffenhausen. Καταφερε να κερδισει 3 χρονιες το Rally Monte Carlo, να διακριθει στο RAC, αλλα και να κερδισει αναριθμητες διοργανωσεις ανα τον κοσμο.

BMW eraΗ BMC ακολουθοντας το παραδειγμα της υπολοιπης, αλλωτε κραταιας, Βρετανικης αυτοκινητοβιομηαχανιας, (ξε)πουλησε στα 90’s οριστικα τα διακαιωματα και  μεσα παραγωγης της, για να διασωθει η οικονομια του Ηνωμενου Βασιλειου. Ευτυχως και σε αντιθεση με τις υπολοιπες βιομηχανιες που αγοραστηκαν απο Ασιατικα συμφεροντα, τα διακαιωματα του MINI περιηλθαν στην κατοχη της BMW, που εκεινη την εποχη εκανε shopping therapy και αγοραζε whatever it laid its eyes upon. Το 2001, παρουσιαστηκε η νεα γενια MINI και μεταξυ αλλων δραστικων αλλαγων, οπως οτι πλεον η επωνυμια ηταν γραμμενη με κεφαλαια γραμματα, το νεο μοντελο συνδυαζε τη ρετρο φινετσα της  βρετανικης μοδας του ’60, με τη νεα, τοτε, γενια κινητηρων Tritec με τις δεκαεξαβαλβιδες κυλινδροκεφαλες τους και τον ιδιομορφο μονο επι κεφαλης εκκεντροφορο, σε ατμοσφαιρικες και υπερτροφοδοτουμενες εκδοσεις (Prince λεγοτανε οι τελευταιες, αλλα μην προσπαθησετε ποτε να ψυχολογησετε τις ονομασιες που δινουν οι μηχανικοι στα δημιουργηματα τους), ενα αρκετα ακαμπτο πλαισιο (ερμαιο ομως των σκληρων αναρτησεων που το «μαλακωναν» μετα απο μερικες δεκαδες χιλιαδες χιλιομετρα) και την, κλεμμενη απο την E36, πισω Z-axle αναρτηση πολλαπλων συνδεσμων. Το αυτοκινητο αγαπηθηκε απειρως απο τους «γρηγορους» για την κοφτερη συμπεριφορα του στις στροφες και την απειρη βελτιωσιμοτητα του αλλα τα ραλλυ δεν ηρθαν ποτε και το πλαισιο και η ψαγμενη αναρτηση εμειναν καθαρα για χρηση σε mainstream, σχεδον ιδιωτικες διοργανωσεις και στο δρομο.

Rally Legend RevisitedΠρο διετιας η MINI ανακοινωσε την προθεση της να επεκτεινει τη γκαμα μοντελων της, αναβιωνοντας το Countryman, μια επιμηκυμενη εκδοση του hatchback με 5 αντι για 3 πορτες, μεγαλυτερο χωρο αποσκευων και καποιες εκτος δρομου ικανοτητες, συνεπικουρουμενη απο την τετρακινηση. Αυτο, ομως, που δεν μας ειπε ποτε η MINI, ηταν το γεγονος οτι στο πισω μερος του κεφαλιου τους ειχαν τη δημιουργια μιας αγωνιστικης εκδοσης, βασισμενης στην Countryman (εξ’ου και το πλαισιο με χωρο για τετρακινηση), για να τρεξει στην κατηγορια WRC...του WRC (μπερδεμα οταν η main attraction και μεγαλη κατηγορια του πρωταθληματος εχει το ιδιο ονομα με το πρωταθλημα). Και ενω το πρωτο Mini ηθελε τον John Cooper του για να αποκτησει τη χαμενη δυναμη απεναντι στον ανταγωνισμο, η σημερινη εκδοχη του rally spec ΜΙΝΙ ειναι προετοιμασμενη απο την Prodrive (μια βρετανικη αγωνιστικη ομαδα που εχει εδρα το, γειτονικο στο Cowley, την ιστορικη εδρα της Mini, Banbury και αναριθμητες νικες σε καθε λογης διοργανωσεις, συμπεριλαμβανομενου του WRC με την Subaru) και ειναι πληρως συμφωνη με τους πολυαναμενομενους νεους κανονες της FIA για την κατηγορια, δηλαδη ελαχιστο βαρος με πληρωμα και υγρα τα 1240 kg, υπερτροφοδοτουμενο, αμεσου ψεκασμου κινητηρα 1,6 λιτρων, μηχανικη τετρακινηση με τρια διαφορικα και χειροκινητο σειριακο εξαρι κιβωτιο. Τα πληρωματα των δυο εργοστασιακων MINI Countryman JCW WRC (βαλτε και κανα αρτικολεξο παραπανω, μικρο βγηκε το ονομα) θα διαγωνιστουν για πρωτη φορα στο ραλλυ Σαρδηνιας, στην Ιταλια, που θα πραγματοποιηθει στις 5 - 8 Μαϊου 2011. Οι οδηγοι που επιλεχθηκαν για το ντεμπουτο (λεμε τωρα, αλλα ασχολιαστο) της MINI στο WRC, ειναι οι Dani Sordo και Kris Meeke, ισπανικης και βρετανικης καταγωγης αντιστοιχα, με καμποση εμπειρια στα ραλλυ αλλα οχι και εθνικες υπερπαραγωγες οπως οι προκατοχοι-οδηγοι του Mini Cooper S, Timo Makinen, Rauno Aaltonen, Paddy Hopkirk κτλ. Σημαντικο, βεβαια, για μενα, ειναι το γεγονος οτι περα απο τον μικρο σπανιολο, συμμετεχει ο Ιρλανδος Meeke, που περαν του οτι ξεκινησε σαν σχεδιαστης για την M-Sport (αγωνιστικη ομαδα που υποστηριζει τη Ford στο WRC), ειχε σαν μεντορα το θρυλικο Colin McRae, που περα απο μερικες δεκαδες κατεστραμενα αγωνιστικα των 600.000+€, προσεφερε απειρο θεαμα και οδηγηση που σε γυρνουσε χρονια πισω.

Mission Accomplished? Θα δειξει... Παντως η MINI εκμεταλλευομενη τα τεραστια κεφαλαια της γερμανικης αγκαλιας, την ορεξη των Αγγλων για επανοδο στους αγωνες, τους cheap-friendly κανονισμους της FIA αλλα και την πολυ καλη βαση του νεου MINI, φαινεται να εχει ολα τα εχεγγυα για να συνεχισει την πορεια που χαραξε ο Ισηγονης με το αρχικο Mini και να μεγαλουργησει για ακομη μια φορα, δειχνοντας στον ανταγωνισμο τι σημαινει British Motorsport. Καλο Πασχα, καλες γιορτες και προσοχη στα γελαδερα που βγαινουν στο δρομο αυτες τις μερες.





Υ.Γ.: To αρχικο Mini θα κερδιζε για 4 συνεχομενες χρονιες το Monte Carlo, αλλα το 1966, τα Mini που διαγωνιστηκαν δεν περασαν τα qualifications της FIA και ετσι η νικη δοθηκε στη Citroen. Φετος, η MINI εχει την ευκαιρια να «παρει το αιμα της πισω» απο τους Γαλλους που πηραν ακομη μια νικη στα χαρτια, μεσα απο τα χερια των Βρετανων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου