Η πρωτοπρυπια, η καινοτομια, η ιδεα, η ριζοσπαστικοτητα ειναι ολες τους λεξεις που εκφραζουν μια συγκεκριμενη κατασταση υπαρξης κατα την οποια η παραγωγη και η δημιουργια ειναι τα κυριαρχα στοιχεια στην εξισωση. Βεβαια, επειδη μετα την εισοδο στην περιοδο της βιωσιμης αναπτυξης και της γενικοτερης αλλαγης πλευσης απο την πλευρα των ηνωμενων ξεπεσμενων πολιτειων της αφροαμερικανικης διοικησης του κοσμου, αυτες οι λεξεις απεκτησαν ενα τελειως νεο νοημα και η γευση που σου αφηνει το ακουσμα τους, μετα απο 2 συναπτα ετη σε κατασταση κρισης, ειναι η πικρια και η απογοητευση, ας μεινουμε στην αρχικη τους εννοια και ας κρατησουμε την εισαγωγη για
αργοτερα.
Εν αρχη ην...? Ισως για τους περισσοτερους αυτα που θα πω να ειναι τετριμενα και καθ’ολα αδιαφορα, αλλα εγω εβρισκα παντα συναρπαστικο το γεγονος οτι ενα ματσο σφυριλατημενα παλιοσιδερα καιμερικες, αμφιβολου ποιοτητας, πλαστικουρες συνεργαζονταν τοσο ωραια με ενα σακο κρεας (Bender FTW!), που οι περισσοτεροι αποκαλουν οδηγο (ενιοτε και ξεφτιλα, πουλημενε που πας κοντρα στον μονοδρομο, αλλα who am I to say…) και καθε φορα που κατι καινουργιο εβγαινε ειτε σαν ιδεα ειτε σαν προϊον παντα με εκανε λιγο πιο περιεργο να δω τι κρυβεται κατω απο τη σμιλεμενη λαμαρινα του ή απο που πηγαζε η αναγκη για να αλλαξει η φιλοσοφια κατασκευης του ή τελος παντων, τι παραπανω θα ειχε να προσφερει απο αυτο που αντικαθιστουσε ή ποιο κενο της αγορας θα καλυπτε. Και για να πω την αληθεια περαν καποιων, κυριως αμερικανικων, κατασκευων, καθε φορα με εξεπλητταν ευχαριστα αυτες οι νεες μηχανες. Και μπορει η «αγωνιαρικη» συμπεριφορα του, κατα τ’αλλα λαστιχενιου, Saxo VTS ή η εμμονη του Grouppo να γινει Grouppe να μ’αφησαν απο παγερα αδιαφορο εως και λιγο εκνευρισμενο, πρεπει οπωσδηποτε να δηλωσω, τουλαχιστον, συμφωνος με την αποφαση της Mercedes- Benz να αλλαξει τα επανακυκλοφορουντα σφαιριδια με κρεμαριερα στην W211 και να υιοθετησει τη διαταξη πολλαπλων συνδεσμων εμπρος, κι ας πιανουν παραπανω χωρο, ενω θα ημουν ψευτης αν δεν ελεγα ποσο χαιρομαι που η FPT «εδωσε το δακτυλο» στους Γερμαναραδες με την τεχνολογια Multiair στους τομεις της οικονομιας και της ποιοτητας λειτουργιας. Και για να μην παμε στους αγωνες και την ιστορια πισω απο διαφορα μεγαλα breakthroughs και γραψουμε εγκυκλοπαιδεια, ας μεινουμε σε αυτα που ολοι ξερουμε και αναγνωριζουμε.
Εισαγωγης συνεχεια... Μπορει να ακουστει λιγο σαν εισαγωγη στη φιλοσοφια αλλα για να κινηθουμε, ας πουμε, σε κοινα συλλογιστικα μονοπατια ας βαλουμε μια ανω τελεια εδω για να δηλωσω ενα αρκετα απλο, αλλα κομβικης σημασιας, πραγματακι που εχει να κανει με τον ανθρωπο πισω απο μια ιδεα και την συλληψη της. Ζουμε σε ενα, μονον κατ’ευφημιαν, απεραντο συμπαν (ακρατος πλεονασμος το ξερω αλλα...φευ) και αυτο γιατι απλα σαν ανθρωποι ονομαζουμε απεραντο ο,τι δεν μπορουμε να μετρησουμε. Αρα οταν μιλαμε για ενα συστημα και δη για ενα ανθρωπογενες, μιλαμε για ενα πεπερασμενο, κλειστο συστημα, ενα συστημα, δηλαδη, που, για την περιπτωση, θα εχει ενα διακριτο χαρακτηριστικο και αυτο ειναι οτι η αρχη και το τελος του θα συμπιπτουν. Ενα τετοιο, λοιπον, συστημα εχει μια αλλη ιδιοτητα που ενισχυεται ή αν θελετε εκπορευεται απο την προηγουμενη, η οποια ειναι οτι η οποιαδηποτε κίνησή του ή κινηση στο εσωτερικο του θα ειναι κυκλικη, σχεδον, επιτρεψτε μου... ανακυκλωτικη. Ας πεταξουμε και μια-δυο παραμετρους ακομη μεσα στη συναρτηση για να γινει πιο κατανοητη και αυτες ειναι ο ανθρωπος και το χρημα. Και οι δυο συγκεκριμενες παραμετροι εχουν τον ιδιο και εξισου σημαντικο ρολο και αυτος ειναι η διευρυνση του συστηματος, θα ειναι δηλαδη η κινητηριος δυναμη του συστηματος και κατα ενα μεγαλο βαθμο οι παραγοντες που οριζουν τη δυναμικοτητα του, το ποσο μπορει, δηλαδη, να επεκτεινει τα ορια του. Εδω να σημειωσω οτι παροτι το πραγματικο «ατομο» του συστηματος, το μικροτερο δυνατο, το πλεον ατμητο κομματι του, δηλαδη (και χαζομαρες απο την κβαντομηχανικη δεν σηκωνω...) ειναι η ιδεα, εμεις θα παρουμε σαν ατομο τον ανθρωπο, το σκευος που φερει τον εγκεφαλο που γεννησε την ιδεα, δηλαδη και το χρημα σαν μεσο ωστε μια ιδεα να αποκτησει διαστασεις και να διευρυνει το συστημα. Και επειδη ο Ζηνων πεθανε μαζι με τα παραδοξα του για τα απεραντα συστηματα και αυτη η κουβεντα, βλεπω οτι παει προς το λογικο παραδοξο, θα ηθελα να κρατησουμε οτι το συστημα μας, το οποιο εχει ολα τα παραπανω χαρακτηριστικα, εξαρταται απολυτα απο το ποσα και τι ποιοτητας «σκευη» και απο το ποσα μεσα για να υλοποιηθουν οι ιδεες που γεννονται απο αυτα υπαρχουν, δηλαδη απο τι ειδους και ποσους ανθρωπους και απο το ποσα χρηματα εσωκλειονται στο συστημα.
Ανω τελεια τζασε... Γυρνοντας πισω στα δικα μας, αυτοκινηστικα και ανθρωπινα, θα ηθελα να μοιραστω μαζι σας μια, προ καμποσων ημερων, εμπειρια μου. Ξεχωριζοντας, λοιπον, 2 δημοσιευματα που μου καθισαν ασχημα και να ξεκαθαρισω απο την αρχη οτι ουτε προκατειλλημενος ειμαι απεναντι στις εν λογω εταιρειες αλλα και οτι μου ταραξαν το μυαλoπολλακις στο παρελθον θα ηθελα να μιλησω για τις Citroen και Hyundai. Και οι δυο εταιρειες ειναι αντιπροσωπευτικα παραδειγματα της εποχης αλλα και αυτου που εδω και μισο αρθρο προσπαθω να πω. Ενω, λοιπον, ειναι δυο τελειως διαφορετικες περιπτωσεις, τα νεα δειγματα γραφης των δυο αυτων εταιρειων εχουν εναν κοινο παρονομαστη και αυτος ειναι το περας του ανθρωπινου νου. Ας ξεκινησουμε απο τη Citroen που ειναι γαλλικη και τελευταια, συνεχως στο προσκηνιο των εξελιξεων (τυφλα να’χει ο Πρετεντερης με αυτα που γραφω...). Η συγκεκριμενη εταιρεια ειναι, μια απο τις πιο πρωτοπορες ιστορικα και παγκοσμιως, για τις τεχνολογιες που ανεπτυξε και ενσωματωσε στα αυτοκινητα παραγωγης της, ειτε λογω αγωνων, ειτε λογω αναγκης για επεκταση των πωλησεων της και για να γινω πιο συγκεκριμενος, οι ηλεκτρονικα ελεγχομενες, ανεξαρτητες αναρτησεις, η μπροστινη κινηση, τα αυτοματα κιβωτια και αλλα πολλα ανηκουν στον, τεραστιο, καταλογο με τις καινοτομιες της.
Προσφατα, βαλθηκε να μας (ξανα)πεισει οτι η καινοτομια τρεχει στο αιμα της και μαλιστα «ανεστησε» εναν master του ειδους, τον φιλτατο John Lennon, για να πρωταγωνιστησει σε μια σειρα διαφημισεων για ενα νεο μικρομεσαιο της, που παει «κοντρα» στο ρευμα και δεν ειναι καποιο αντιτυπο-αναγεννηση ενος παλαιοτερου μοντελου-σταθμου στην ιστορια της αυτοκινησης, οπως κανει ενα μεγαλο μερος τωνανταγωνιστων της σημερα. Και ενω σαν συλληψη ειναι πολυ ωραια και σαν οχημα αρκετα πρωτοτυπο, σχεδιαστικα τουλαχιστον, εγω δεν πειστηκα αρκετα και αυτο γιατι οταν για παραδειγμα, η DS19 του De-Gaulle απλα απετρεψε τον θάνατό του (σε μεγαλο μερος, βεβαια, φταιει και ο ατζαμης-ερασιτεχνης που αντι να βαρεσει κεφαλι, βαρεσε λαστιχο, αλλα αυτο ειναι αλλο θεμα) εξαιτιας της υδροπνευματικης ανάρτησής της που της επετρεπε να εχει σταθερο υψος απο το εδαφος , αρα και μεχρι ενα βαθμο ευσταθεια, ακομη κι αν πηγαινε με τρεις ροδες, αυτο που μοστραριζε ηταν αυτο που υπηρχε κατω απο τις λαμαρινες και οχι το εξωπραγματικο design εντος και εκτος του οχηματος (οχι οτι δεν υπηρχε κι αυτο). Αυτο που θελω να πω ειναι οτι δεν μπορεις, αναπαραγωντας τον εαυτο σου ουσιαστικα, με το ιδιο σεναριο του McPherson μπροστα και ημιακαμπτου πισω, το πενταρι κιβωτιο με τη λασχτιχενια αισθηση απο προ-προηγουμενη γενια μοντελου ιδιας κατηγοριας και με κινητηρες- κολεγιες 3ετιας (και βαλε σε καποιες περιπτωσεις) απο το Group-PSA να μου μοστραρεις την καινοτομια. Λιγος σεβασμος, εστω στον John…Οσο τωρα για τους αγαπητους Ασιατες, η πρωτια στην τεχνη της αντιγραφης ειναι κατ’εξοχην δικη τους και παρ’ολο που η κουλτουρα τους παει το θεμα πολυ μακρια και δεν συγκρινεται με καμια αλλη στον πλανητη, στα αυτοκινητα ειναι, να το θεσω κομψα, λιγο εκτος ανταγωνισμου. Για τους μαθηματικους, ο συντομοτερος δρομος ειναι η ευθεια, για τους φυσικους, η αναδιπλωση του χωροχρονικου συνεχους αλλα για τη βιομηχανια ειναι η αντιγραφη και αν παρατηρησετε, τα επαναστατικα κατα τα αλλα, νεα μοντελα της σειρας «i» θα βρειτε πολλα κοινα στοιχεια, τεχνολογικα και σχεδιαστικα, με τα «κραταια» μοντελα της εκαστοτε κατηγοριας που ανηκουν. Δεν ειναι απαραιτητα μεμπτο ή πρωτοτυπο, απλα εκνευριζομαι οταν ενα μεγαλο μερος των καταναλωτων ασπαζεται τη λογικη, μαζι με την εταιρεια, του «ασε καποιον αλλο να το σκεφτει, το αντιγραφουμε μετα και το πουλαμε πιο φτηνα γιατι γλυτωσαμε το κοστος ερευνας και αναπτυξης», ανεβαζοντας ετσι, το ποσοστο ικανοποιησης στο αγοραστικο κοινο και ριχνοντας, ουσιαστικα, αυτους που το πρωτοεφαρμοσαν γιατι απλα δεν εκαναν (ή και δεν προλαβαν να κανουν) καλο debugging στην, καθ’ολα φοβερη, ιδεα τους, η οποια εφτασε στην τελικη μορφη της απο τον αντιγραφεα. Και ενω ξετρελαθηκα στο ακουσμα της κοινης εξελιξης του 4B11T (το ιπποφορβειο του Lancer Evolution X) μεταξυ τριων εταιρειων, εκ των οποιων η μια ειναι η Hyundai, της νεας σειρας κινητηρων Theta αλλα και την υιοθετηση αναρτησης πολλαπλων συνδεσμων στον πισω αξονα απο τα μεσαια μοντελα και πανω, δεν μπορω να πω το ιδιο για το styling, την τιμολογιακη πολιτικη, την προωθηση και τον εξοπλισμο των περισσοτερων μοντελων, που, οπως και να το κανουμε, εχουν αυρα αμερικανογερμανικη.
Handle with care… Το μονο που εχω να πω, ειναι οτι οσο τα ταμεια και οι νοες στερευουν, απο χρημα και ιδεες αντιστοιχα, τοσο θα περναμε στη λογικη της συντηρησης και ανακυκλωσης, στην, κατα ενα τροπο, standard procedure του συστηματος μας δηλαδη και θα μενουμε με τα πραματα μας στο χερι. Το νεο μοντελο διαχειρισης του κοσμου επιβαλει χρηση και βελτιωση των υπαρχουσων τεχνολογιων και διαδικασιων αλλα σαν αγοραστες και πολυ περισσοτερο σαν κατασκευαστες, αυτο που θα πρεπε να κρατησουμε κατα νου, ειναι η βελτιωση και οχι η συντηρηση, διοτι η τσιγκουνια δεν ειναι μαγκια αγαπητοι και αγαπητες και οπως λενε και οι ασιατες «ληπηθηκες το καρφι και εχασες τον πολεμο» και οσο επικροτειται, στο βωμο του κερδους, η αντιγραφη και οχι η παραγωγη, οι νοες και κατ’επεκταση οι ιδεες θα λιγοστευουν, τα χρηματα που θα περισσευουν θα επιστρεψουν στην αρχικη τους μορφη, δηλαδη χαρτι τουαλετας και τελικα δεν θα μεινουν και πολλα να αντιγραφονται, ενω ο Ζηνωνας θα εχει ακομη ενα παραδοξο να μελετησει. Αρα, συμπεριφερθειτε με προσοχη στα κομματια του συστηματος που θα εξασφαλισουν τη βιωσιμοτητα (να ‘μαστε και trendy οχι τιποτε αλλο) και οχι σ’αυτα που διασφαλιζουν την προσωπικη ευχαριστηση.
Featherweight
featherweight@rouamat.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου