Αρχείο

Πέμπτη, 25 Νοεμβρίου 2010

Gas Direct Injection and the Turbocharger Factory


I feel like dancingΚαι ενω ολοι χορευουν σε ρυθμους Τροϊκανικους εσωτερικα και Χρηματοπιστωτικοκρισιακους εξωτερικα της Ελλαδος, καποιος αποφασισε (κατι που δεν δικιολογησα πληρως για ποιο λογο ουτε και με ποιο τροπο αλλα θα επανελθω δρυμιτερος) για τα αγαπητα petrolheads και οχι μονο οτι θα πρεπε να αλλαξουν, τουλαχιστον, τις συνηθειες των δεξιων κατω ποδιων τους. Η αντιδραση της αυτοκινητοβιομηχανιας ηταν αστραπιαια (ή και προσυμφωνημενη αλλα who am I to say..) και βρεθηκαμε ξαφνικα ολοι με «νεες» τεχνολογιες και νεα trends. Το σημαντικο ειναι οτι θα επιβιωσουμε που λεει και η Bonnie και μαλιστα αν ολα πανε οπως δειχνουν μπορει και να μας αρεσει περισσοτερο. 
Normality restoredΜετα απο μια, ομολογουμενως, πολυ συντομη αναφορα στο πως και το γιατι της αλλαγης πλευσης θα ηθελα εδω να επικεντρωθουμε στα αποτελεσματα αυτης της αλλαγης. Μετα τη τρικυμια συνηθως ερχεται η καλοκαιρια εκτος κι αν εισαι στον ισημερινο που ο ηλιος περιμενει μισο χρονο την καταιγιδα να τελειωσει. Αφηνοντας κατα μερος τα καιρικα φαινομενα ομως, μετα την πολυταραχη εισοδο των τετρατροχων φιλων στο new millennium με νεα αντιρρυπαντικα μετρα, νορμες, πετρελαϊκες και οικονομικες κρισεις φτασαμε και παλι στην ηρεμια και την κανονικοτητα. Πως? Τα αποτελεσματα της αλλαγης λογω ολων των προαναφερθεντων και εν μερει της κανονικοτητας δεν ειναι αλλα απο το downsizing, τον αμεσο ψεκασμο και τη χρηση turbo. Απλο? Για να δουμε...                                                                                                                                     
Its not the size that matters; its how you do itΜε τη σειρα αναφορας τους λοιπον, το downsizing ειναι πιο πολυ ενας μαρκετιστικος ορος παρα μια μηχανολογικη ορολογια. Δεν ειναι κατι καινουργιο, προς Θεου, και αν εξαιρεσεις μερικα λαταρια (χεμ, χεμ Αμερικανοι!) ειναι κατι που, λιγο πολυ, το εχει ενστερνιστει ο κοσμος εδω και σχεδον μια δεκαετια. Δεν αναφερεται μονο στον κινητηρα, μιας και αυτος ειναι η πετρα του σκανδαλου οταν παει η συζητηση στους ρυπους, αλλα γενικα σε ολη την οντοτητα του οχηματος και εχει να κανει περισσοτερο με την πεποιθηση (που εχει σταθερες βασεις κι ας χτυπιεμαι για το αντιθετο) οτι κατι μικρο αναγκαστικα (ή και λογικα αλλα ο Γκεντελ μας τα χαλασε) εχει μικροτερα εξοδα κατασκευης, διανομης, χρησης και αρα μικροτερο αντικτυπο στο περιβαλλον ειτε αυτο ειναι φυσικο, κοινωνικο ή οικονομικο. Σ’αυτο το σημειο και για να προλαβω τους δυσκοιλιους ξερολες, θα πρεπει να τονισω οτι τα καθε λογης οχηματα αυξησαν τις διαστασεις σε ολα τους τα στοιχεια (και παλι οχι στο βαθμο που θα επιβαλλοταν φυσιολογικα) για να ικανοποιησουν τις αναγκες αλλων δυσκοιλιων που θελουν τα supeminis πολης να ειναι ταυτοχρονα οικονομικα, να χωρουν ολη την οικογενεια, να πηγαινουν ταξιδια και να ειναι και γρηγορα στο βουνο. Αυτα για να μην παρεξηγουμαστε. 
Bent it like the aviatorsΟ αμεσος ψεκασμος δεν ειναι, ομοιως με το προηγουμενο, κατι καινουργιο και εχει τις ριζες του στην αεροπορια. Χρησιμοποιηθηκε για πρωτη φορα σε βομβαρδιστικα του Β’ΠΠ και σχεδιαστηκε για να χρησιμοποιειται σε κινητηρες βαρεων καυσιμων οπως το diesel και η κυροζινη. Τα πλεονεκτηματα του ειναι η χαμηλη καταναλωση καυσιμου και οι υψηλες επιδοσεις (το γιατι ειναι κατι που σηκωνει καινουργιο αρθρο αλλα θα επιληφθω του θεματος). Αυτα τα δυο χαρακτηριστικα σε συνδυασμο με την μικροτερες, συγκτιτικα με τις αντιστοιχες των κινητηρων με εμμεσο ψεκασμο, εκμπομπες ρυπων κανουν τον αμεσο ψεκασμο ενα καλο αντιδοτο στην πρασινη λαιλαπα που ομως εχει μερικα drawbacks τα οποια αντιστοιχα θα αναφερθουν σε επομενο αρθρο. Επιγραμματικα παντως, ο αμεσος ψεκασμος επιτρεπει τη λειτουργια του κινητηρα με χαμηλη αναλογια αερα/καυσιμου σε συνθηκες χαμηλου φορτιου και σε συνδυασμο με καποια αλλα αντιρρυπαντικα μεσα οπως η ανακυκλοφορια των καυσαεριων επιτρεπει μικροτερη καταναλωση και λιγοτερους ρυπους. Επιπλεον, χρησιμοποιωντας πιεζοηλεκτρικα μπεκ με χαμηλο χρονο αποκρισης και σε συνδυασμο με τα new age ηλεκτρονικα μπορεις να κανεις στρωματοποιημενο ψεκασμο και να δημιουργησεις νεφελωμα καυσιμου με διαφορετικη πυκνοτητα αναλογα με το που και ποτε βρισκεται στο χωρο καυσης (π.χ. πυκνοτερο γυρω απο τον σπινθηρα για να αναφλεχθει καλυτερα και αραιοτερο στα τοιχωματα του κυλινδρου για λιγοτερες επικαθισεις και ακαυστους υδρογονανθρακες). Και αν συπολογισεις οτι, λογω κατασκευης, το καυσιμο ψεκαζεται κατευθειαν στο θαλαμο καυσης στο τελος της φασης συμπιεσης οποτε και ψυχει εν μερει το θαλαμο πριν την αναφλεξη, αρα μπορεις αφοβα να αυξησεις τη σχεση συμπιεσης, δηλαδη να αλλαξεις γενικοτερα τη συμπεριφορα του κινητηρα σε ολο το φασμα στροφων, χωρις φοβο για προαναφλεξη καταλαβαινει κανεις γιατι ειναι μια πρωτης ταξεως λυση...ακομη και για την ανια. Απο την αλλη βεβαια θελει πολυ καλα ηλεκτρονικα για να διαχειριστουν ολες τις παραμετρους λειτουργιας κατι που αυξανει το κοστος εξελιξης και παραγωγης και χρειαζεται, στις περισσοτερες των περιπτωσεων, τουλαχιστον καλης ποιοτητας καυσιμο (δηλαδη χωρις θειο), αν οχι και καυσιμο πολλων οκτανιων, κατι το οποιο αυξανει το κοστος χρησης.                                                                                              
Pump, pump pump up it upΑχ, ερωτας! Οι υπερσυμπιεστες καυσαεριων ή κατα κοσμον turbo (απο την αγγλικη τους εκδοχη, δηλαδη turbochargers) ειναι παρομοιως με τα δυο προηγουμενα κατι αρκετα παλιο. Παλιο σχεδον οσο το αυτοκινητο. Η κυρια ιδεα γυρω απο τα turbo ειναι οτι εκμεταλλευομενοι την, ουτως ή αλλως, χαμενη ενεργεια των καυσαεριων του κινητηρα, δινουμε κινηση σε μια μικρη αντλια αερα που αναλαμβανει να, ας μου επιτραπει η εκφραση, «στουμπωσει» περισσοτερο αερα στους θαλαμους καυσης. Αυτο γινεται γιατι αν καταφερεις να στριμωξεις παραπανω καυσιμο μιγμα (αερα απο το turbo και καυσιμο απο το  ρεζερβουαρ, στην καταλληλη παντα αναλογια) στον θαλαμο καυσης  και το βαλεις φωτια τοτε θα αυξηθει και το παραγομενο εργο διχως να αυξησεις τον κυλινδρισμο (αριθμος κυλινδρων), την σχεση συμπιεσης, τον κυβισμο (αυτο ειναι clue για το downsizing) και γενικοτερα τους υπολοιπους παραγοντες που αυξανουν την αποδοση ενος κινητηρα. Η πρωτη εφαρμογη υπερσυμπιεσης, αλλα με αλλο τροπο και εξαιτιας αλλων παραγοντων, ηταν και παλι στην αεροπορια, στα βομβρδιστικα του Α’ΠΠ. 
Εν κατακλειδι...Τρεις οι βασικοι αξονες της αλλαγης λοιπον, και που προσωπικα με βρισκουν συμφωνο. Οχι φυσικα γιατι θα σωθουν οι ασπρες φωκιες της ανταρκτικης ή οι γαλαζιες φαλαινες του ειρηνικου αλλα γιατι μαζι με τον βασιλικο ποτιζεται η γλαστρα και στην συγκεκριμενη περιπτωση οι οδηγοι. Διπλο καλο αφου η πανιδα και χλωριδα του πλανητη σταματα να βασανιζεται απο τους ρυπους χωρις συνειδηση, χριστιανικες αξιες και φορολογικο μητρωο (σε λιγο θα ‘χουμε και τετοιο) των μη-αλτρουιστων, ασυνειδητων οδηγων αυτοκινητου και οι ιδιοι οι οδηγοι θα μπορουν να χαιρονται συνολικα καλυτερα, γρηγοροτερα και καθαροτερα αυτοκινητα χωρις βραδινα ξενυχτια απο τις ερινυες λογω της καταστροφης του περιβαλλοντος.



 Featherweight

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου